Re: Praktyczny Internet dla Polaków - co szanowni grupowicze doradzacie?

Autor: Krzysztof J. Trybowski (trybik_at_priv1.onet.pl)
Data: Fri 31 Dec 1999 - 11:24:07 MET

On Tue, 28 Dec 1999 11:34:14 GMT Robert Jezierski wrote:
>Pytanie 1. Jak drodzy grupowicze sšdzicie, co powinien zawierać
> internetowy przewodnik dla "zielonych" użytkowników w Polsce,
> nieważne czy w postaci strony WWW, ksišżki, kursu na kasecie
> wideo, wystawy w muzeum czy płyty CD:
> - Jakiego rodzaju usługi powinny by przedstawione?

Na pewno email, WWW, usenet, do tego różne chaty, telnet... Może coś
jeszcze...

> - Jakie przykłady aplikacji powinny być opisane?

Najważniejsze, by nie ograniczać się do IE/NN. Koniecznie powinna zostać
opisana Opera, jako alternatywa dla IE/NN. Na pewno programy pocztowe
Pegasus i The Bat (a może i inne), by pokazać, że oprócz prostych,
darmowych i niestety nienajlepszych rozwiązań typu Opsslook czy Netscape
Messenger istnieją też inne, dla bardziej wymagających użytkowników...

> - Jakie społeczne aspekty zjawiska powinny być ujęte?

Różnorakie spamowania, crossposting, itp. Należałoby podkreślić, że
chociaż internet zapewnia anonimowość, to dobrze widziane jest
podpisywanie swoich postów imieniem i nazwiskiem (to wbrew pozorom nie
jest takie bez znaczenia -- IMHO wielu ludzi przemyślałoby swoje posty,
gdyby były one podpisane!).

> - Jakie podejœcie do kwestii polskich ogonków powinno być upowszechniane?

Standardem jest ISO. Może w przyszłości przyjmie się UTF (Unicode), ale
obecnie jest obsługiwany przez zbyt małą liczbę programów.

Z kwestii technicznych należy wytłumaczyć, że pisze się w 8bit, nagłówki
nie w 8bit, _PLAIN TEXT_!!!! (także w mailach!), linie łamane po ok. 76
znakach, cytowanie najlepiej przy użyciu ">", w tematach odpowiedzi "Re:"
a nie żadne "Odp:". Wytłumaczyć co to jest Base64, QP, UUE itp...
Wyjaśnić jak oznacza się sygnaturkę w postach (poprzez linijkę "-- "
przed sygnaturką).

Nawet jeśli sporo z tego spłynie po userze, to a nuż coś zostanie.
Zauważcie państwo, że zielony user jest bardziej podatny na
ukształtowanie, niż ktoś, kto już nabył złych nawyków i uważa, że są one
prawidłowe...

> - Czego oczekiwalibyœcie od takiego "kompendium", gdybyœcie chcieli polecić
> go młodszej siostrze, wujkowi, bratankowi, teœciowej, emerytowanemu sšsiadowi?

Wyraźnego podziału na sekcje dla tych, co nie wiedzą, ale chcą wiedzieć
dużo (tu wszystkie techniczne aspekty) i na tych, których interesuje
tylko używanie programów (tu, bez technikaliów, ale z zaznaczeniem
pewnych norm, których należy przestrzegać, np. pisanie na temat grupy,
cytowanie na początku, wycinanie nieważnych części cytatów itp.
Koniecznie -- początkujących userów trzeba edykować od początku).

No, a poza tym książka musi być napisana prostym językiem.

> - Czego absolutnie w nim być nie powinno, by nie raziło amatorszyznš i nie
> upowszechniało "złych" nawyków.

J.w. Zapomniałem o czymś? Acha, może o tym, że wielu nie lubi
automatycznie skonfigurowanych pozdrowień. Ja też -- dlatego, jeśli w
moim mailu napisano "pozdrawiam" to znaczy, że wklepałem to osobiście i
celowo, a nie zostało to zrobione przez automat :).

Pozdrawiam, wesołego Y2K...

--
Krzysztof J. Trybowski
--- trybik_at_krakow.jest.spoko.pl --- trybik_at_priv.onet.pl --- uin:4350719 ---