Re: Dziwny traceroute i inne... - komentarz z boku

Autor: Steven Jurczyk (steve_at_home.pl)
Data: Fri 31 Dec 1999 - 09:35:02 MET

>Przedtem bylo za darmo i dobrze, teraz musza placic i jest gorzej, w
>koncu stalo sie to na zyczenie Lubmana, wiec po co oskarzac o wszytko
>co najgorsze TP SA?
>Nie zauwazylem w tym watku ZADNYCH argumentow uzasadniajacych
>wprowadzona zmiane, skoro Lubman ma lepsze wyjscie na swiat niz TP SA
>to po co che to wyjscie od TP SA, tym bardziej, ze jak podales
>przyklad Lubman z tego nie korzysta.

To jest standardowy numer wiekszosci MAN'ow... Maja dobre lacze z pol34...
Moga je wykorzystywac do celow naukowo-edukacyjnych, jednak juz routingu
poprzez te lacza nie moga sprzedawac dalej... A jak wiadomo prawie wszystkie
man'y sa zarazem komercyjnym ISP ktorzy oferuja uslugi dostepu do ineternetu
komercyjnie. I dla tych Klientow musza zapewnic jakis routing na swiat -
przez glowne lacza pol34 nie moga, jakies tam zapasowe lacze satelitarne 3+1
mbit/s jest zapchane... Wiec zostaje im POLPAK-T...

Nie jestem z Lublina jednak patrzac z boku moge stwierdzic ze Lubelski MAN
sam sobie jest winny.. Ogolnie wiadomo ze POLPAK-T nie zezwala na rownolegle
utrzymanie lacza skrosnego i lacza komercyjnego (wiem jest jeden wyjatek!).
I ktos w Lubelskim MAN'ie jednak podjal taka decyzje patrzac na dobro
Klienteli komercyjnej a nie tych 3-4 tysiecy komputerow "uczelnianych"... I
teraz niestety musza ponosic konsekwencje... Warto jeszcze zauwazyc jedna
sprawe - MANy utworzyly wieksza calosc pod tytulem pol34 - i ta siec ma
wlasna bramke bgp do tpnetu... Czesc manow korzysta z tego lacza a czesc
uparcie chce miec wlasne czesto duzo gorzej dzialajace lacza/bramki do
tpnetu... Dlaczego?

Co do TPNET'u i BGP - wybrali taka a nie inna polityke - wola zupgradowac
lacza miedzymiastowe do 34 i 155 mbit/s niz stawiac w kazdym manie router
bgp - ich wybor... Prawde mowiac sie nawet nie dziwie ich decyzji... Co
ciekawe jak na razie sie to sprawdza (sam jestem w Szczecinie - najbardziej
oddalonym miescie wojewodzkim od Warszawy, mam lacza do routera brzegowego
bgp w Warszawie i nienarzekam - one dzialaja dobrze... czasy przejscia
pakietu do routera bgp w szczycie sa na poziomie kilkunastu ms, a czas
przejscia pakietu my/szczecin<>warszawa/router bgp<>szczecin/tpnet sa na
poziomie 30-40 ms)... Podobnie wyglada sprawa z laczami bgp tpnet<>inni
komercyjni klienci bgp (ipartners, bch, gazeta wyborcza, plus gsm) -
wszedzie czasy sa na poziomie gora 20 ms... Wiec to nie jest problem -
problemem conajwyzej moze byc nie umiejetnosc dogadania sie MAN'ow z tpnetem
w sprawie konfiguracji tych laczy albo kupienie laczy o zamalej
przepustowosci lub pasmie gwarantowanym...

pozdrawiam
Steve