Re: cancelowanie grup alt i postow

Autor: Nina Liedtke (nina_at_rotfl.eu.org)
Data: Fri 03 Sep 1999 - 19:04:23 MET DST

On 3 Sep 99 13:54:29 GMT, RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl (Jaroslaw Rafa) wrote in
article <2712BAB048F_at_inf.wsp.krakow.pl>:
[...]
> Cos mi sie w tej calej dyskusji mocno nie zgadza.
> Czy netykieta moze byc wazniejsza od prawa?
> IMHO jezeli tepi sie - i to bez zadnych oporow ze strony adminow i
> watpliwosci typu "czy mam prawo byc cenzorem" rzeczy niezgodne z netykieta,
> takie jak spam (a nawet wspomniane tu przez kogos listy kodowane nie w ISO!),
> wkladajac w to - bylo nie bylo - sporo pracy, bo w koncu jezeli nawet robi to
> bot, to bota trzeba napisac i skonfigurowac, to skad tak wielkie opory
> przeciwko tepieniu rzeczy niezgodnych z *prawem*?
        Admin jest właściwą osobą, aby stwierdzić, czy list/post jest w
sensie technicznym zgodny z netykietą czy ją łamie. Nie posiada
natomiast kwalifikacji do stwierdzania, czy jakieś materiały łamią
*prawo* czy też nie. A jeśli je łamią, to MZ admin nie powinien ich
kasować, bo być może wtedy staje się współwinny (pomaga w popełnieniu
przestępstwa poprzez usuwanie dowodów winy).
        Czy gdybyś przyszedł rano do biura i zobaczył bałagan, wskazujący
Twoim zdaniem na pobyt złodziei - zacząłbyś sprzątać (mimo, że nie masz
sprzątania w zakresie obowiązków) czy wezwałbyś policję?
        Krótko mówiąc - uważam, że o materiałach, które *czyimś zdaniem*
łamią prawo, powinna być powiadamiana prokuratura lub policja;
kompetentne osoby powinny decydować, czy rzeczywiście dane materiały
łamią prawo; jeśli tak, powinna być uruchamiana odpowiednia procedura
(śledztwo? nie wiem, jak to się nazywa), a admin powinien pomagać
przedstawicielom prawa w złapaniu przestępcy, dokładnie tak, jak każdy
obywatel, który był świadkiem przestępstwa lub widział jego skutki w
swoim biurze.
        Z niektórych postów na tej grupie wywnioskowałam, że admini na takich
właśnie (lub podobnych) zasadach z policją współpracują. O co więc
konkretnie masz do nich pretensje?

> Dlaczego bronimy wolnosci slowa dla porno, a nie bronimy tej samej wolnosci
> dla spamu???
        Jestem w Sieci od prawie 3 lat. Jeszcze *ani razu* nie znalazłam
żadnego porno w swojej skrzynce pocztowej, ani na żadnej grupie, którą
subskrybuję. Natomiast spamu dostałam tony.
        Chyba nic dziwnego, że nie lubię spamu, a porno mi nie przeszkadza?
To jest sedno sprawy - ono mi NIE PRZESZKADZA.

        Poza tym skąd wiesz, co jest niezgodne z prawem? Znasz wszystkie
przepisy prawne? A nawet jeśli znasz jakiś konkretny przepis - na
przykład wiesz, że nie wolno *rozpowszechniać* zdjęć pornograficznych,
przedstawiających osoby poniżej 15 roku życia, to powiedz mi, co to
znaczy 'rozpowszechniać' i co to jest 'zdjęcie pornograficzne'? Czy
zdjęcia gołych pięciolatów na plaży to pornografia? Czy zdjęcie gołej
dziesięciolatki to pornografia? A jeśli zdjęcie gołej dziesięciolatki
znajduje się na serwerze Akademii Medycznej, to jest pornografią czy
nie? No i skąd wiadomo, ile lat ma osoba, widniejąca na zdjęciu? Tak się
składa, że mam trochę kontaktów z Wietnamczykami. Ostatnio widziałam
dziewczynę, MZ wyglądająca najwyżej na 12 lat. Okazało się, że naprawdę
to ona ma 24 lata, męża i dziecko. Z kolei polskie nastolatki,
dziewczynki 13-14-letnie, czasem wyglądają na 16-17 lat. I to 'na żywo',
a nie na zdjęciach.

        Tylko mi nie mów, że się nie znam, że na tych zdjęciach, o które
chodzi, są straszne rzeczy i że gdybym je zobaczyła, nie miałabym
wątpliwości, etc. Zapewne nie miałabym wątpliwości tylko co do tego, że
to są straszne rzeczy (i właśnie dlatego nie mam zamiaru ich oglądać),
ale nie wszystkie straszne rzeczy są zabronione przez prawo. Ja nie
wiem, które są zabronione, a które nie; nie sądzę też, aby Ci admini,
których znam osobiście, byli pod tym względem o wiele mądrzejsi ode
mnie, nie dziwi mnie więc, że wolą trzymać się od takich spraw z daleka.
Natomiast kiedy ktoś zgłasza im coś, co uważa za nadużycia - reagują.
To jest moim zdaniem OK. A Ty chciałbyś, żeby co konkretnie robili?

Nina

--