Re: Afera w inecie, nie afera Plotkarza

Autor: Michal 'CeFeK' Nazarewicz-Cegla (Michal.Cegla_at_SPAMFILTER.Capital.COM.PL)
Data: Fri 27 Aug 1999 - 20:52:50 MET DST

Pamiętam, jak (...) zapukał marcinj_at_webcorp.com.pl (Marcin
Jagodzinski):

>je prezentuje (dlaczego uważasz, że administrator? ja np. uważam, że moje
>strony WWW są prezentowane przeze mnie, a nie przez mojego admina).

Z kolei w przypadku małoletnich można uznać, że prezentują im to...
rodzice konfigurujący przeglądarkę. Tak tylko pomyślałem.

>Dopiero to coś wnosi. Pytanie jaka jest odpowiedzialność admina jest
>otwarte.

IMHO należałoby udowodnić mu, że *wiedział* o grupie/postach i nie
zareagował. W innym przypadku to tak, jakby w bloku, w którym jestem
dozorcą ktoś zamordował lokatora i Policja dowiedziała się o tym
dopiero w momencie rozkładania się zwłok, za pomocą nosów sąsiadów.

Dozorca nie musi chodzić po domu i sprawdzać, czy aby ktoś nie
śmierdzi. CZy więc admin powinien sprawdzać, co jest na jego serwerze?

>Jakoś wydaje mi się, że od administratora nie należy tyle wymagać, by był
>specjalistą od pornografii itp. Administrator powinien na żądanie

Nie ma mowy. Ja osobiście mam na serwerze głównie pl.* i nie mam
zamiaru czytać 40 postów/sek. aby sprawdzać ich zgodność z prawem.
TAkiej nauki nie kończyłem, więc nie czuję się kompetentny. Mogę
ewentualnie na życzenie prokuratora/usera/pracodawcy skasować "zasób"
(stronę WWW czy grupę Usenetową).

>na 3 mce - 5 lat, bo ktoś w tym czasie przesłał pornosa na serwer, ktoś
>doniósł o tym, a admin nie zareagował.

Dokładnie! Również jeśli będzie na urlopie... czy potem ma być taka
afera ze stwierdzaniem obecności admina na wypoczynie jak z
Kwaśniewskim i Ałganowem?

>Administratorzy powinni być od odpowiedzialności wyłączeni, chyba, że
>podejmują celowe działanie (lub celowe zaniechanie działania). Inaczej

Ale to im będzie trudno udowodnić inaczej, niż kopią emaili np. z
odmową usunięcia zasobów. A te z kolei w rozumieniu prawa nie są
dokumentem.

--
Michał 'CeFeK' Nazarewicz-Cegła /* SYS&NETADMIN_at_CAPITAL */
Michal.Cegla<at>Capital.COM.PL  /* www.cefek.capital.pl */