Re: Odp: www.expensive.com - Mennonici

Autor: Adam Leszczynski (adamles_at_polbox.com)
Data: Fri 13 Aug 1999 - 14:35:43 MET DST

Drogi Piotrze,

spedzilem troche czasu (nie za wiele, przyznaje) wsrod Mennonitow w
Paragwaju i w Belize. Zareczam Ci, ze wystepuja wsrod nich choroby fizyczne
i psychiczne rownie czesto, co w kazdej innej spolecznosci. Jedyne, co nas
rozni, to spoleczny stosunek do nich - o ile choroby fizyczne lecza nie
zalujac srodkow (jeden z najlepszych szpitali w Paragwaju dziala wlasnie w
kolonii Mennonitow w Chaco), to np. alkoholizm zwykle bywa ukrywany przez
rodzine... jak dlugo mozna,
bo jest to spolecznosc o bardzo wysokim poziomie spolecznej kontroli i
wyjatkowo represyjne. Pija jednak, pala i uprawiaja pozamalzenski seks od
czasu do czasu. Byc moze zmylilo Cie to, ze ubieraja sie troche niemodnie.

> 1. nie ma szalenców ani powodów do ich zaistenienia
> 2. nie ma broni palnej
> 3. nie ma szkoly czy innych osrodków uczacych dzieci czegos innego niz
> chca rodzice.
> 4. oprócz Amiszy nie ma tam innych, innych, jak tylko inni Amisze.

Punkty 2. i 4. nie sa prawdziwe - w kazdym razie w odniesieniu do Mennonitow
z Paragwaju. Maja bron palna, a miejscowych Indian, ktorych jeszcze troche
po purytanskiej kolonizacji Chaco zostalo, wykorzystuja jako ogrodnikow i
robotnikow rolnych, traktujac ich jak zwierzeta i placac wyjatkowo podle.

Pozdrawiam
Adam Leszczynski
adam.leszczynski_at_gazeta.pl