Re: Pytanie do fachowcow (i monopolisty)

Autor: Michal Rok (mrok_at_waw.pdi.net)
Data: Sat 16 Jan 1999 - 14:12:14 MET

hej

Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
> Przyznaję, że jest problem: jaki *zakres* połączeń (jedna centrala
> w skrajnym przypadku) powinien podlegać pod opłatę "tylko abonament".
> IM*H*O więcej niż jedna centrala: koszt 1/xxx światłowodu po mieście
> jest na tyle niski w porównaniu w linią do mnie do domu, że większość
> abonentów zgodziłaby się na proporcjonalne do:
> - ceny 10/xxx światłowodu (jest 10/ a nie 1/, bo zakładam długość
> łącza o rząd wielkośći większą od średniej długości łącza do domu!)
> - ceny na utrzymanie zdolności komutacyjnej między centralami
> obszaru w skali "rzędu miasta".

Ale zaplacenie ryczaltem za ten swiatlowod klociloby sie z postulowana
przez was taryfikacja odzwierciedlajaca strukture cen.

> + I teraz pojawilby sie na tym rynku jakis maly operator ktory by
> +sie nie bal gigantow i obnizyl 5-krotnie abonament w zamian za platne
> +rozmowy miedzymiastowe mowiac, ze przeciez wiekszosc osob z nich nie
> +korzysta wcale.
>
> *ALEŻ OCZYWIŚCIE* !! On by po prostu przywrócił właściwe realacje
> tam, gdzie one są "na głowie": linie MM wystarczają na niewielki %
> rozmów (bo są wystarczająco drogie -;>) a ich komutacja to IMHO
> też inny rząd (przy podstawie >2 -;) - patrz łącza do innych
> operatorów itp.) niż "local".

Tak. Wiec nastepnym krokiem bylby operator, ktoryby powiedzial: nie
placcie za rozmowy lokalne, ktore wykonuja inni. Zamiast placic staly
ryczalt, placcie od minuty - w ten sposob nie bedziecie placic za tych,
co do internetu dzwonia 100 godzin w miesiacu na wasz koszt.

> + i nie chca placic za niemal bezuzyteczne lacza miedzycentralowe
>
> ...czego nikt nie proponował. Chyba, że źle zrozumiałem twój
> list i wciskasz nam, że Moi, ja czy Krzysiek tak napisał ?

Chyba nieporozumienie. Ja tylko mowie ze tym niedzwoniacym i
potrzebujacym telefonow raz na pol miesiaca nie musi sie podobac
placenie takiego samego ryczaltu, jaki placa ci, ktorzy dzwonia przez
100 godzin w miesiacu.

> +Ale im wiecej dzwonisz tym wieksza moc obliczeniowa musi miec centrala,
> +i tym wieksza przepustowosc musi miec na laczach z pozostalymi.
>
> Jaką "moc" do połączeń lokalnych ?? Ja się godzę na dodatkowe
> 250ms z okazji za słabego procesora -;)

A na dodatkowe 20% zgubionych pakietow, urywajace sie rozmowy i pory
dnia, w ktorych mozna dzwonic tylko do okreslonych dzielnic?

> +Tez. Ale skoro MŁ kontroluje ceny abonamentu (i to chyba mocniej niz
> +impulsow), ze wzgledow politycznych (wsparcie PSL i te sprawy :) ) to
> +TPSA nie ma wielkiego wyboru. A co do konkurencji - zgadzam sie, tez na
> +nia czekam, i tez bym chetnie kupil pare linii z ryczaltem.
>
> Wyjdzie za chwilę, że wszyscy się zgadzają... Miło mi -:)

Od strony klienta trudno nie zgodzic sie na ryczalt. Ale moje stanowisko
bierze sie z realistycznego spojrzenia na rzeczywistosc - w dajacej sie
zmierzyc przyszlosci tpsa sie na to nie zdecyduje.

> [Michał, inny list]:
> +Jakis plan taryfikacyjny musze przyjac. Moi klienci maja do wyboru - za
> +megabajt przeslany, albo za megabit na sekunde.
>
> Po pierwsze: wybór. Właśnie. Po drugie: bądź łaskaw zauważyć,
> że płacą (jedni i drudzy) za twoje łącze do internetu (czyli
> łącze MM w konwencji op-tela), prawda ? Jakby któryś (no, paru
> chętnych) korzystać z drutów do ciebie żeby *tylko* IRCować
> *ze sobą* bez wyjścia w świat - też byś im kazał płacić
> "od MegaSłowa" ?? Oczywiście żadnych maili (dyski...) itp.

Nie, otworzylbym cennik i pokazal pozycje "siec miejska", czyli
dzierzawka z lacznoscia tylko do innych posiadaczy (wskazanych zawczasu)
dzierzawek, a bez lacznosci ze swiatem.

pozdrowionka

Michal

--