Re: Pytanie do fachowcow (i monopolisty)

Autor: Michal Rok (mrok_at_waw.pdi.net)
Data: Mon 11 Jan 1999 - 09:00:40 MET

hej

Moi wrote:
> Gdybys nadal nie rozumial istoty pytania - obrazowo.
> Jadac taksowka placisz za trzy kilometry 10 zlotych.
> Jadac 300 kilometrow, zaplacisz 1.000 zlotych.
> Dlaczego? Bo taksowka spali 100-krotnie wiecej
> benzyny (w uproszczeniu - pomijam oplate za 'zlamanie
> choragiewki' i inne koszty eksploatacyjne).
>
> Prosze o podobne uproszczenie w przedmiotowej kwestii.
> Odpowiedz pelna rowniez mnie usatysfakcjonuje.

Wyjasnienie jest bardzo proste. TPSA ma, na jakims obszarze bedacym
jedna strefa rozmow lokalnych, sprzet pozwalajacy na wykonanie np. 1
miliona polaczen w danym czasie. Jedna milionowa minuty pracy tego
sprzetu kosztuje n zlotych. I jak wykorzystasz 1000 minut to zaplacisz
cos proporcjonalnego do n (ze wspolczynnikiem wiekszym od jednosci rzecz
jasna). Wszyscy operatorzy sprzedajacy rozmowy lokalne za stala cene
robia to ze wzgledow dalekich od technicznych - vide Netia (promocja w
Toruniu do konca zeszlego roku, lokalne za darmo), albo USA (wszyscy
operatorzy chcieliby to zmienic ale zabrania im komisja
telekomunikacyjna). A nieliniowa zaleznosc czasu rozmowy od oplaty to
juz zbyt skomplikowane dla wiekszosci polskich central telefonicznych
(tu z kolei ustawa o lacznosci zabrania tepsie roznicowania cen na
terenie kraju).

pozdrowionka

Michal

--