Re: Prośba o wytłumaczenie

Autor: Szymon Sokol (szymon_at_uci.agh.edu.pl)
Data: Mon 09 Nov 1998 - 11:05:29 MET

Jacek Popławski <jpopl_at_kki.net.pl> wrote:
[----]
: przecież WŁAŚNIE O TO CHODZIŁO cały czas darius jack'owi - a przynajmniej
: tak ja to zrozumiałem - natomiast wszyscy na to odpowiadali mu, że jest
: głupi i się nie zna - i tego DO TEJ PORY nie rozumiem
Ja zrozumiałem nieco inaczej, ale może to ja jestem głupi[1].

: on pisał, że jeżeli podam swoje nazwisko na newsach - to każdy, niezależnie
: od tego czy ma bazę tpsa czy nie - będzie mógł skojarzyć ident z moim
: nazwiskiem - jeżeli gdzieś w sieci podam swój numer telefonu - to ktoś
: kto ma do tego maila/postu/zamówienia dostęp będzie wiedział, że ten
: ident oznacza ten numer telefonu - czy mam zacytować odpowiedzi grupowiczów
: na ten zarzut? a może wystarczy jak podam message-id?
Po pierwsze, o ile ja zrozumiałem, to DJ cały czas twierdził, że na
podstawie znajomości pewnej liczby (padła gdzieś nawet liczba 100)
takich par (telefon-ident) będzie w stanie ustalić telefon przypisany
do dowolnego identa, co jest bzdurą. Po drugie, jeżeli już ktoś
podaje swój numer telefonu i nazwisko, to widać mu nie zależy na
anonimowości. Nie bardzo widzę problem. Cały czas wydawało mi się, że
chodziło o to, aby nie dało się ustalić tożsamości (nr tel. i/lub
nazwiska, bo mając jedno można próbować ustalić drugie via informacja
telefoniczna) uzytkownika mając do dyspozycji tylko jego ident. No to
się nie da. Ale jak sam ją zdradzi, to już jego problem.

Tak jak jest teraz, nie musisz podawać np. w postingach swojego
prawdziwego nazwiska (vide Darius Jack albo Baba Naga, albo Tristan
Alder) - i dalej byłoby tak samo. Natomiast byłoby wiadomo, że np.
Bonik Kujany i Baba Naga to ta sama osoba (a w każdym razie, że łączy
się z tego samego numeru). I np. mógłbyś wpisać Piotra Trzcionkowskiego
do killfile niezależnie od tego, jaki nowy pseudonim (Chłop Ubrany? ;-> )
sobie znajdzie. W tym momencie *tego* nie możesz. Czy uważasz, że
umożliwienie takiej identyfikacji jest naruszeniem prywatności?

Osobną sprawą jest, że DJ nie bardzo wie, co pisze - pisze w sposób
niejasny i sugerujący słabe zrozumienie wypowiedzi oponentów - zaś
oponenci (no dobrze, ja też ;-> ) czepiają się różnych jego wpadek
niekoniecznie związanych z meritum sprawy (np. kwestia odwracalności
funkcji skrótu kryptograficznego typu SHA1 czy MD5 jest tu
definitywnie offtopic - to zagadnienie nie ma żadnego związku z
właściwym problemem, bo jak już była o tym mowa, nikt nie sugeruje
użycia tych funkcji do kodowania numeru telefonu, w każdym razie, nie
wprost, na zasadzie ident = MD5(nrtel) ).

[1] Stara anegdota: dwóch filozofów dyskutuje, jeden z nich wygłasza
pogląd: "Głupiec to ktoś taki, kto wygłasza swoje poglądy w sposób
niezrozumiały dla innych, rozumiesz?" Drugi na to: "Nie..." :->

--
  A    GGGG H   H  Szymon Sokół -- administrator sieci
 A A  G     H   H  Uczelniane Centrum Informatyki Akademii Górniczo-Hutniczej