Re: Jak TPSA identyfikuje dzwoniacego na 0202122 - forward

Autor: Darius Jack (dariusz_at_usa.net)
Data: Tue 03 Nov 1998 - 13:37:05 MET

Szymon Sokol wrote:

> In pl.listserv.polip Darius Jack <dariusz_at_usa.net> wrote:
>
> : Jak pisze literatura : jezeli bedzie 100 par id = xxx
> : to droga do otworzenia algorytmu jest z gorki.
>
> Bzdura. O co chcesz się założyć? Podeślę Ci 100 par
> plaintext/ciphertext, a Ty nie odtworzysz algorytmu szyfrowania.

Panie Szymonie,
po co wielkie slowa, ze nie mozna.
Mozna.

W przypadku numerow telefonow nie mamy do czynienia z plaintext, ale
ze zbiorem stringow typu 0-xx-XXX XXXX
Czyli 9 znakow istotnych.

I gdy uruchomimy ten algorytm kodujacy , czy jak on sie bedzie zwal
(hash)
to dla wszystkich roznych stringow o dlugosci 9 znakow, zawierajacych
znaki 0-9, wygenerujemy kody stringow , stanowiace baze idxxx dla
wszystkich numerow telefonicznych w Polsce.

Jezeli nastepnie wezmiemy funkcje find idxxxx to pierwszy element w
tablicy par : numer telefonu = idxxx bedzie numerem telefonu,
odpowiadajacym temu idxxx.

Ale o tym to ucza na lekcjach informatyki i matematyki w szkole
sredniej.

Jezeli numerow telefonicznych jest w Polsce nawet 100.000.000
to przyporzadkowanie to bedzie jednoznaczne z zalozenia, zatem
odwracalne, poprzez tablice przyporzadkowania, ktora zostanie stworzona
przez uzycie funkcji kodowania do calej bazy numerow telefonicznych.

Jezeli w AsterCity, jak ktos pisal, stosowana jest taka procedura, to
kto ma dostep do funkcji kodujacej ten moze odtworzyc numer_telefonu
znajac idxxx.

Czy naprawde musze czytac, ze cos jest niemozliwe, gdy wystarczy
poczytac ksiazke do informatyki, unixa, matematyki i tam to jest
napisane,
a wniosek jedynie taki, ze
TPSA nie powinna umozliwic stosowania procedur, ktore nie sa bezpieczne
i moga naruszac ustawe o ochronie danych osobowych.

I chociaz napisze tutaj jeszcze ktos 100 listow, w ktorych wyrazi
odmienna opinie, to przeciez wiedza na opisany przeze mnie temat jest
dostepna w bibliotekach , a poza tym wiekszosc ludzi na liscie to
studenci, abolwenci, informatycy, i naprawde mi przykro czytac
ze 2 x 2 to moze byc rowniez 4,5.

> --
> A GGGG H H Szymon Sokół --
Jack