Re: Linux i uslugi

Autor: Jan Rychter (jwr_at_rgstudio.com.pl)
Data: Thu 08 Oct 1998 - 23:36:28 MET DST

 Jarek> Jan Rychter wrote:
> [...]

 Jarek> Dokladnie takie same poglady ma wiekszosc korporacji
 Jarek> informatycznych, jest to jeden z powodow kupienia Digitala przez
 Jarek> Compaqa, utworzenia organizacji MCS wewnatrz Microsoft. Udzial
 Jarek> uslug w zyskach jest spory, a przewidywany jest jego jeszcze
 Jarek> wiekszy wzrost.

Absolutnie się nie zgadzam (z pierwszym zdaniem). Obecnie większość firm
sprzedających oprogramowanie sprzedaje pudełka. Czarne pudełka, w
dodatku, do których nie można zajrzeć. Jedna zaś z tych firm
konsekwentnie do tego sprzedaje popsute i przerośnięte pudełka, które
pasują wyłącznie do innych pudełek tej samej firmy. Potem zaś wprowadza
nowe wersje pudełek które wszyscy muszą kupić bo inaczej nie porozumieją
się z innymi właścicielami takich nowych pudełek.

Przeciwstawmy to modelowi Oprogramowania Otwartego, w którym
oprogramowanie dostaje się za darmo. Dostępne są źródła, można je sobie
obejrzeć. Nie podkreślałbym faktu, że jest za darmo -- to jest mniej
istotne, bo w praktyce i tak trzeba skorzystać z usług firmy
consultingowej lub specjalisty, żeby stworzyć sensowne
rozwiązanie. Ważne jest, że używając takiego oprogramowania można wziąć
_dowolną_ firmę konsultingową i nie zależy się od kaprysów jednego
producenta.

Zwróć też uwagę na różnicę w naszym rozumieniu pojęcia "konsulting". Dla
mnie "consulting" to nie to samo co "support". Usługi doradztwa jakie
świadczymy, polegają na tworzeniu rozwiązań dla klienta i dostarczaniu
ich, nie zaś na tłumaczeniu mu co zrobić jeśli coś źle działa -- to już
jest "support".

Rozróżnienie jest o tyle istotne, że obecnie producent oprogramowania na
ogół świadczy wyłącznie usługi supportowe, zaś prawdziwym doradztwem
zajmują się niewielkie firmy znajdujące się w pobliżu klienta i znające
jego potrzeby.

 Jarek> Na uslugach opartych o produkty Microsoft zywi sie calkiem sporo
 Jarek> firm, takze w Polsce. Pudelka sprzedaja dzis wlasciwie tylko
 Jarek> producenci akcesoriow komputerowych. HP, Compaq, IBM, Microsoft
 Jarek> - to firmy konsultingowe. Takze takie firmy jak Artur Andersen
 Jarek> maja z tego spore zyski.

Jakie usługi consultingowe można świadczyć w oparciu o produkty
Microsoft? Pytam, bo jestem ciekaw -- my jesteśmy w stanie gwarantować
działanie stworzonych przez nas systemów. Nie odważyłbym się gwarantować
działania czegoś, co ode mnie nie zależy i czego nie mogę naprawić.

Albo więc jest to consulting w stylu "proszę kupić to pudełko i połączyć
z tym", albo ktoś niepoważnie podchodzi do klienta.

pozdrawiam,

--
Jan Rychter                                               RG Studio
Doradztwo Linux/UNIX, mikroserwery Cobalt Qube,    Limanowskiego 23