Re: Malo kto Linuxa

Autor: Jan Rychter (jwr_at_rgstudio.com.pl)
Data: Thu 08 Oct 1998 - 11:47:38 MET DST

 Jarek> Jan Rychter wrote:
> [...]

 Jarek> Wszystkie wersje Microsoft Windows w porowananiu z wszystkimi
 Jarek> wersjami Linuxa. Dane Data Pro (250 mln), LinuxJournal (5 mln),
 Jarek> Linux Counter i RedHat (7 mln), z artykulowo o Linuxie
 Jarek> dostepnych w Internecie, raczej z lata, wiec mozemy im doliczyc
 Jarek> z 10-15 procent. Wskazuja, ile mniej wiecej w tej chwili jest
 Jarek> komputerow z oboma systemami, jesli dodamy do tego dynamike
 Jarek> wzrostu, bedziemy mieli odpowiedz na pytanie, ile "malo kto".

Przykro mi, nadal mnie to nie przekonuje. Ilość zainstalowanych systemów
Linux po prostu nie daje się sensownie szacować. Powiedz mi gdzie w
powyższych statystykach znajdzie się coś ponad setka systemów Linux,
które ja zainstalowałem ? Dodam, że nie kupiłem nigdy płytki z Linuxem,
a w Linux Counter rejestrowałem chyba jeden system kiedyś. Dodatkowo,
większość z tej setki to systemy wieloużytkownikowe, współdzielone przez
więcej niż 20 osób, co przy średniej ok. 10 użytkowników na serwer
(ostrożnej) daje mi ponad tysiąc użytkowników, nie ujętych w
jakimkolwiek źródle jakie podałeś.

 Jarek> Powstaje stosunek 35:1. Jak zauwazyles, dynamika wzrostu Linuxa
 Jarek> to okolo 30 procent, a Winows NT - ponad 40 procent (jest to
 Jarek> dynamika 1996-1997, moze teraz jest wieksza). Gdyby taka
 Jarek> dynamika byla rowniez teraz, to za rok liczba komputerow z
 Jarek> Windows wzrosnie o proporcjonalnie wiecej niz komputerow z
 Jarek> Linuxem. Wiec wlasnie dlatego "stosunek ten bedzie zmienial sie
 Jarek> raczej na niekorzysc", moze to bedzie 1:36, moze 1:38...

To nie ja zauważyłem (o dynamice wzrostu), tylko Ty. Ja twierdziłem, że
nie wiem skąd się takie dane biorą.

 Jarek> Wszystkie fakty, ktore podales, sa posunieciami marketingowymi,
 Jarek> a ktos tu niedawno mowil, ze marketing jest "be", wazna jest
 Jarek> technika. Nie wiem, czy czytales wywiad z przedstawicielem Suna
 Jarek> w LinuxJournal bodajze,to jest czysty, stezony marketing, z
 Jarek> ktorego po wydestylowaniu wychodzi: "no, czasem ludzie instaluja
 Jarek> Linuxa na naszych maszynach, choc dajemy im nasz system
 Jarek> operacyjny, nie wiemy, dlaczego to robia, ale moze wspierajmy
 Jarek> troche ten system slowem i uczynkiem, zobaczymy, co z niego
 Jarek> wyrosnie".

Tu muszę się zgodzić, wybrałeś najsłabszy z moich przykładów. Poparcie
Suna nie było zbyt zdecydowane, ani nie miało realnych podstaw
rynkowych.

 Jarek> Producenci ocenili rowniez, ze pozostale systemy unixowe powoli
 Jarek> umieraja i warto skoncentrowac development na platformie Linuxa.

Zgadzam się. To właśnie pozwala mi twierdzić, że Linux się intensywnie
rozwija i widzieć w nim przyszłość.

 Jarek> Byc moze bedzie inaczej. Teraz mamy takie dane, jakie mamy. W
 Jarek> Polsce przydaloby sie zrobic jakies badania, na razie dostepne
 Jarek> raczej sa tylko dane dotyczace uzytkownikow Internetu, bo to
 Jarek> mozna ocenic po przegladarkach i newsreaderach. Kilka procent?

Sam jestem ciekaw. Może ktoś ma takie dane ?

 Jarek> Linux ma bardzo dobra prase i dobra opinie w pewnych kregach,
 Jarek> dlatego wlasnie (dla prasy i dla tych kregow, nastepnie dla tych
 Jarek> 7 mln uzytkownikow) producenci zdecydowali sie podjac pewne
 Jarek> kosztowne inwestycje.

Obawiam się, że mylisz ilość systemów z ilością użytkowników. Poprzednio
pisałeś o ilość zainstalowanych systemów Windows i porównywałeś ją z
7mln zainstalowanych systemów Linux. Teraz tej samej liczby używasz
odnośnie użytkowników.

 Jarek> Hm, mysle, ze zrodla, z ktorych czerpalem swoje dane, sa wrecz
 Jarek> nietendencyjnie entuzjastyczne jesli chodzi o Linuxa, zwlaszcza
 Jarek> serwer pewnej firmy majacej czerwony kapelusik w godle. Teraz po
 Jarek> prostu nie wypada pisac zle o Linuxie.

Wszystkie źródła z jakich korzystałeś są mało obiektywne. Próbuję Cię
przekonać tą dyskusją, że należy być ostrożnym w ferowaniu wyroków
opierając się na niepewnych podstawach. Szczególnie, gdy mówi się o
systemie którego popularności nie daje się szacować.

 Jarek> PS. Dalej jest to maksimum 3 procent rynku, skok w tym roku do 5
 Jarek> procent bylby ogromnym sukcesem.

Jakiego rynku ? Bardzo nie lubię takich stwierdzeń. Na rynku serwerów
internetowych np. jest to dużo więcej.

Zwrócę Twoją uwagę na jeszcze jedno: zastanów się dobrze, czy Linux na
obecnym etapie w ogóle _może_ zniknąć z rynku. Mamy system, który
dorósł, osiągnął imponującą stabilność i wydajność, działa na kilku
różnych architekturach, wciąż powstaje na niego nowe oprogramowanie, a
do tego wszystkiego jest za darmo. Co mogłoby spowodować, że przestanie
wzrastać liczba jego użytkowników ?

Dla porównania, przypomnę, że wiele komercyjnych systemów operacyjnych
zostało pogrzebanych na różne sposoby, decyzjami firm.

pozdrawiam,

--
Jan Rychter                                               RG Studio
Doradztwo Linux/UNIX, mikroserwery Cobalt Qube,    Limanowskiego 23