Re: NASK mnie okradl, co robic?

Autor: Michal Mosiewicz (mimo_at_interdata.com.pl)
Data: Sun 06 Sep 1998 - 21:58:10 MET DST

Jaroslaw Andrzejewski wrote:

> A przypomnij sobie zakusy naszych (łódzkich) władz (nie pamiętam, ale
> chyba rady miejskiej), które próbowały wprowadzić opłaty od firm
> mających w nazwie Łódź: np. od "Gazety Łódzkiej", "Dziennika
> Łódzkiego" itp.
> Też uważasz, że mieli do tego prawo?

Dlatego istotne jest to, co dodałem w nawiasie - to nie rada miasta ma
prawo do dysponowania nazwą miasta. To miasto ma do tego prawo. Ja
uważam, że taka opłata jest conajmniej niestosowna. Tak samo uważam, że
niestosowne byłoby przekazanie domeny www.lodz.pl na prywatny użytek
jakiejś firmie. Natomiast drążenie niuansów terminologicznych może
prowadzić jedynie do sprowadzenia dyskusji do rozważań na temat istoty
demokracji. Żeby ją skrócić podsumuję to tak:

- Dlaczego tego nie wprowadzili?
- Bo wiedzieli, że _miastu_ by to się nie spodobało. A _miasto_ to twór
osadzony na gruncie całej zbiorowości mieszkańców, firm itp. Miasto
zareagowałoby na taką decyzję bardzo ostro (między innymi w miejskich
publikatorach). Rada miasta straciłaby kolejne punkty w _miejskich_
oczach.

I w ten sposób masz doskonały przykład jak wola miasta jako zbiorowości
wpływa na decyzje rady miasta, która jedynie tę zbiorowość reprezentuje.

I dla podsumowania tej "krótkiej rozprawy o istocie demokracji" - mały
konkurs teleaudio. Podobnie jak Pan Grzymała próbował grać na
patriotyźmie odwołując się do domeny .pl, tak ja zagram na
lokalno-łódzkim patriotyźmie pytając, czy domena lodz.pl powinna:

a) znaleźć się w rękach miasta - to oznacza, że władze miasta będą
decydować o jej użytkowaniu, bo przecież nie sposób organizować
referendum przed każdą zmianą seriala w DNSie.
b) znaleźć się w rękach firmy XXX, która poniosła znaczne inwestycje,
żeby zagospodarować serwis www.lodz.pl i to na dodatek na takich
zasadach, że ktoś tę domenę kupi w NASKu.

Michał

--
WWW: http://www.lodz.pdi.net/~mimo  tel: Int. Acc. Code + 48 42 2148340
add: Michal Mosiewicz  *  Bugaj 66 m.54 *  95-200 Pabianice  *   POLAND