Re: GazWyb i Internet [długie]

Autor: Jaroslaw Zielinski (jz_at_winter.info.pl)
Data: Fri 04 Sep 1998 - 22:11:08 MET DST

Michał Jaskólski wrote:

> Wystarczy
> spojrzeć na http://www.gazeta.pl. Z jednej strony - estetyczna grafika,
> stonowana typografia, nawiązujące do designu wersji papierowej, z
> drugiej strony zaś - ramki (których nie stosuje większość poważnych
> czasopism on-line) oraz nie do końca optymalna struktura serwisu i
> sposób prezentacji informacji.

Racja, to wynika po czesci z checi oddania elementow projektu
graficznego Gazety, a z drugiej - tak naprawde malego ogladania sie na
trendy w prezentacji internetowych serwisow informacyjnych.

> [...]
> kilkanaście sekcji, czy też stref poświęconych konkretnym zagadnieniom,
> te zaś strefy podzielone byłbyby na kolejne, bardziej szczegółowe
> (niczym katalog w Yahoo). Materiał do tych sekcji stanowiłyby wybrane
> artykuły z archiwum. Na stronie głównej należałoby umieścić odsyłacze do
> najciekawszych, nowych artykułów z poszczególnych sekcji, a na stronach
> danych sekcji - kolejne odsyłacze. Potem jeszcze należałoby dodać trochę
> interakcji - badania opinii, fora dyskusyjne, możliwość dyskusji on-line
> z dziennikarzami czy osobami publicznymi.

Gratulacje, wlasnie powtorzyles calkiem sporo zalozen mojego projektu
dla Gazety z 15 sierpnia 1994...

> Tego typu serwis, ogromna i
> aktualna baza danych z wszelkich dziedzin, z zapleczem finansowym Agory
> S.A. na 100% stałby się wkrótce najpopularniejszym serwisem w Polsce.

Tak, i Gazeta ciagle ma szanse stac sie najpopularniejszym portalem w
Polsce, w ciagu mniej niz pol roku. Ma stac sie szanse
najpopularniejszym OGOLNOPOLSKIM portalem, bo takie ma informacje. Jak
nie, to zrobia to inni...

> Problem jednak w tym, że choć w Polsce jest wielu bardzo dobrych
> specjalistów w zakresie Internetu od jego technicznej strony (bazy
> danych i tak dalej), to brakuje specjalistów od publikacji on-line.

Fakt.

> Nawet Wirtualna Polska czy OptimusNet rażą swoim nieprofesjonalizmem. W
> ONecie np. po ostatnich zmianach pozycje w katalogu - głównej części
> serwisu - powtarzają się kilkakrotnie w ramach jednej kategorii i
> ułożone są według nieznanego mi kryterium, co skutecznie uniemożliwia
> korzystanie z niego. Katalog firm też zdecydowanie nie ma przyjaznego
> interfejsu użytkownika. W Wirtualnej Polsce wciąż brak polskich znaków,
> mimo że od dłuższego czasu funkcjonuje standard ISO-8859-2. Poszczególne
> strony w katalogu mają czasem 600 i więcej kilobajtów.

Poniewaz za oba serwisy czesto mysli baza danych, a nie ludzie.

> Dlatego też opracowaniem tego serwisu powinien się zająć
> profesjonalista, który wie, jak odpowiednio zaprezentować informacje w
> sposób wygodny i atrakcyjny dla oglądającego, jak ułatwić mu nawigację i
> jak wypromować funkcjonujący już serwis w nowych mediach.

W przypadku Gazety pare ogloszen na pierwszej stronie i w srodku zalatwi
sprawe promocji poczatkowej... ale oczywiscie nic jej nie pomoze, jesli
nie zrobi dobrej zawartosci i struktury.

Jaroslaw Zielinski
http://winter.info.pl/ - Winter