Re: NASK mnie okradl, co robic?

Autor: Robert Richard George 'reptile' Wal (reptile_at_reptile.eu.org)
Data: Fri 04 Sep 1998 - 18:58:29 MET DST

On 98.09.04 Grzegorz Szyszlo pressed the following keys:

> faktycznie, masz pelna racje. musi sie odbyc jakis precedens w tej sprawie,
> moze wtedy nask zacznie sie przykladac do rzetelnego formulowania regulaminow.

To nie przejdzie. NASK jest agendą rządową i w skrajnym przypadku rząd
zawsze może wydać sobie ustawę z mocą wsteczną, żeby postawić na swoim.
Robiono tak w bardziej istotnych kwestiach, robiono tak w mniej istotnych,
więc nie widzę powdu, dla którego nie miałoby się tak stać i w tej sprawie.

> no niestety. chociaz niekoniecznie. naskowi sa przyznawane corocznie okreslone
> kwoty pieniezne. przegrany proces, nie powinien w zadnym wypadku wplynac
> na zmiane tegoz finansowania. efekt ? nask bedzie mial uszczuplone fundusze
> wlasne. co za tym idzie, beda musieli zrobic ciecia, byc moze poborow
> pracownikow. byc moze wtedy takiemu urzedasowi zaczna patrzec na rece.
> ewentualnie, mam nadzieje ze role operatora glownego w polsce przejmie
> jakas solidna instytucja.

Otóż nie. Wygląda to tak, że większość pieniędzy jakie wpływają do NASK-u
to pieniądze od instytucji oświatowych. To nie NASK dostaje te pieniądze,
tylko uczelnie, po przedstawieniu rachunku z NASK-u, aczkolwiek uczelnia,
która chciałaby wybrać innego providera musiałaby to zrobić z pieniędzy
otrzymanych skądinąd -- owych pieniążków nie otrzyma. W związku z tym NASK
może w miarę dowolnie manipulować opłatami za łącza, żeby pokryć sobie
ewentualne straty z tytułu roszczeń prawnych. Może też dowolnie manipulować
opłatami za ,,utrzymanie serwisu nazw domenowych'' i my nie mając wyboru
musimy się na to godzić, nawet jeśli zmieniane są wstecznie warunki umowy.

NASK nie jest potrzebny i nigdy nie był[1]. W obecnej chwili jest już po
prostu swego rodzaju perpetuum mobile, którego nadwyżki energetyczne są
skrupulatnie odsysane przez jego aparat administracyjny.

Gad

[1] np. większość tzw, łącz NASK-u to łącza będące własnością TP SA. NASK
 pobiera w takim przypadku tylko marżę z tytułu manipulacji pieniążkami
 płynącymi od klienta nie mającego prawa wyboru dostawcy do TP SA.

--
------------------[Gadzinka]--[http://reptile.eu.org/]--[Cyber Service]--
--[Jestem administratorem tego komputera, nie mamy pańskich plików.]-----