Re: cennik NASK i komercja w sieci naukowej

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_helios.cto.us.edu.pl)
Data: Thu 07 May 1998 - 11:22:13 MET DST

Wojtek Sylwestrzak (wojsyl_at_icm.edu.pl) wrote:

> Czy komus wiadomo cos o jakichs podjetych krokach formalnych zmierzajacych
> w te strone ? Mam nadzieje, ze KBN nie przypomni sobie o tym znowu w grudniu ?

No, ja nie wiem, jak i kiedy co bedzie, bo niewykluczone, ze
dotychczasowa polityka zostanie zrewidowana. Cytuje za: materialy z
konferencji POLMAN 98, referat M. Stroinskiego i J. Weglarza "Rozwoj i
wymagania zastosowan infrastruktury informatycznej nauki":

"Ponizej przedstawiamy propozycje dzialan, ktore [...] mozna podjac:

[...]

10. Czesc pasma sieci szerokopasmowej, zwiazanej z polaczeniem do
Internetu powinna byc finansowana oddzielnie od tej czesci pasma, ktora
wiaze sie z polaczeniami KDM i eksperymentami multimedialnymi. Pierwszy
zakres moze byc poddany normalnej procedurze rynkowej, bowiem gdy
dofinansowanie lacznosci z Internetem skierowane bedzie do uzytkownika
koncowego, tj. uczelni, instytutow PAN, JBR-ow, uzytkownicy ci, dla
MAN-u, nie beda roznili sie od innych uzytkownikow komercyjnych.
Natomiast dwa ostatnie zakresy powinny byc finansowane centralnie, to
znaczy do MAN-ow. Sa one bowiem zwiazane par excellence z badaniami
naukowymi i wymagaja ochrony. Przekazanie srodkow na te cele do
uzytkownikow koncowych spowodowaloby, naszym zdaniem, zmarnotrawienie
dotychczasowych wysilkow i osiagniec w zakresie rozwoju i wykorzystania
infrastruktury informatycznej dla nauki w Polsce."

To jest jakby referat programowy - pierwszy na konferencji i pierwszy w
materialach. Warto uwaznie wczytac sie w tresc punktu 10. Mozna dojsc do
calkiem ciekawych wnioskow :-)

--
Pozdrowienia,
Maciek