Re: cennik NASK i komercja w sieci naukowej

Autor: Wojtek Sylwestrzak (wojsyl_at_icm.edu.pl)
Data: Thu 07 May 1998 - 11:51:13 MET DST

Maciek Uhlig <muhlig_at_helios.cto.us.edu.pl>:

> No, ja nie wiem, jak i kiedy co bedzie, bo niewykluczone, ze
> dotychczasowa polityka zostanie zrewidowana. Cytuje za: materialy z
> konferencji POLMAN 98, referat M. Stroinskiego i J. Weglarza "Rozwoj i
> wymagania zastosowan infrastruktury informatycznej nauki":

> "Ponizej przedstawiamy propozycje dzialan, ktore [...] mozna podjac:

> [...]

> 10. Czesc pasma sieci szerokopasmowej, zwiazanej z polaczeniem do
> Internetu powinna byc finansowana oddzielnie od tej czesci pasma, ktora
> wiaze sie z polaczeniami KDM i eksperymentami multimedialnymi. Pierwszy
> [...]

raczej :-(

ja co prawda nie znam tego tekstu, ale z tego co zacytowales powyzej
jasno wynika, ze:

1. MANy chca utrzymac centralne finansowanie w tej czesci, ktora dotyczy
   ich samych, posilkujac sie argumentacja o pseudonaukowym wykorzystaniu
   tej sieci ('polaczenia KDM', 'eksperymenty multimedialne').
   Zwraca uwage sformulaowanie 'polaczenia KDM', a nie 'polaczenia z KDM',
   wiec nie chodzi tu o finansowanie polaczen uzytkownikow
   do superkomputerow, tylko polaczen miedzy superkomputerami
   (ewidentna fikcja).

2. MANy chca, aby ich klienci (akademiccy) byli traktowani tak,
   jak zwykli klienci komercyjni, czyli placili im wg stawek cennikowych.

Coz, kolejny operator dorwal sie 'do koryta' ? :-(
W tej sytuacji nie najgorzej wyglada NASK, ktory przynajmniej w swoim
nowych cenniku przypomnial sobie o tym, do czego byl powolany,
i rozroznia ceny dla ruchu akademickiego od innych.

--w