Re: Serwery w3cache

Autor: Michał Mosiewicz (mimo_at_lodz.pdi.net)
Data: Sat 25 Oct 1997 - 00:02:35 MET DST

Jaroslaw Lis wrote:
>[...]
> Z ciekawosci sprawdzilem logi za ostatni tydzien z wroclawskiego w3c -
> 185k TCP_MISS, 145k TCP_HIT [P.S. co znaczy UDP_MISS/HIT - mam tego
> 547k/53k].

w3cache komunikują się ze sobą również po UDP (Inter-Cache Protocol czy
jak mu tam), czyli te HITy/MISSy pochodzą od innych w3cacheów.

>Mowiac szczerze stawia to moim zdaniem cala idee pod duzym
> znakiem zapytania - czy w ogole jest sie o co bic. Zaledwie 40% trafien..

No tak, ale wobec bardzo niskiej populacji stosujących w3cache nie ma
się czemu dziwić. A i tak 40% trafień to liczba dość wysoka. Zauważmy,
że gdyby:
a) wszyscy korzystali z w3cacheów
b) w3cache byłyby odpowiednio pojemne
To w zasadzie wystarczyłoby ściągnąć każdy statyczny zasób tylko raz, a
później oglądać go przez najbliższy cache. Innymi słowy - wzrost
populacji użytkowników w3cacheów jest czynnikiem sprzyjającym
zwiększeniu liczby trafień.

Odnośnie tego, czy jest się o co bić, to myślę, że z czasem to do ludzi
dotrze. Niekoniecznie nauczą się konfigurować browser sami, ale
producenci serwisów nauczą się nakierowywać ich browsery tam, gdzie
trzeba (HTTP/1.1 305 Use Proxy).

Warto się bić nawet wtedy, gdy ilość trafień będzie rzędu kilkunastu
procent. Zauważmy, że
nawet wtedy z uwagi na hierarchiczną strukturę cacheów efekt odciążania
kumuluje się na kręgosłupie sieci. I nawet jeśli lokalne cache
oszczędzać będą te kilka procent, to w backbonie oszczędności mogą
wynieść już dziesiątki procent.

Jak ktoś nie wierzy, to niech sobie wyobrazi sytuację odwrotną: Jakie
niesamowite korki zaczęłyby się robić na drogach, gdyby wszyscy ludzie
zaczęli jeździć do sklepów na drugi koniec Polski, zamiast kupować koło
siebie.

> Natomiast jak oszacowac liczbe korzystajacych ... siegnij
> do logow wlasnego serwera, policz korzystajacych, i popros administratorow
> w3cace zeby policzyli ilu osobom w tym czasie przeslali przez w3cache

To się tak nie da zrobić. Bo jeszcze tamci administratorzy [1] muszą się
zapytać administratorów innych w3cacheów, ile oni wysłali z tego, co oni
im wysłali. A z kolei tamci administratorzy... [goto 1] :-)

Ja mam u siebie trochę logów z zasobów, które nie są cacheowane. To
jest najprostsza metoda szacowania użyteczności w3cacheów.

Michał

PS. A w ogóle, to uważam, że na wszystkich routerach należy zafajerłolić
tcp/80 i zastąpić go routingiem ICP. To ostatecznie przełamie niechęć
użytkowników.

--
********     MEMBER OF THE INTERNATIONAL PROGRAMMERS GUILD    ********
WWW: http://www.lodz.pdi.net/~mimo  tel: Int. Acc. Code + 48 42 148340