Zapasy. Re: numery w Krakowie

Autor: Qrczak (mkowalcz_at_rainbow.mimuw.edu.pl)
Data: Tue 02 Sep 1997 - 23:25:04 MET DST

Jaroslaw Rafa wrote:

>TPSA teraz wszedzie gdzie moze zmienia numery na 7-cyfrowe.
>Idiotyczne wytlumaczenie, ktore czytalem kiedys w prasie, jest takie,
>ze to "w celu dostosowania do standardow Unii Europejskiej", w ktorej
>numery telefonow sa 7-cyfrowe.

Nie pamiętam gdzie, chyba w Paryżu, numery są ośmiocyfrowe.

A w ogóle to w tego typu sprawach powinien być IMHO spory zapas.
Myślmy o przyszłości! Nie po to się daje numery telefonów, żeby za
kilka lat wszystkie zmieniać. Zróbmy od razu tak, żeby wystarczyło
co najmniej na kilkadziesiąt lat z zachowaniem kompatybilności (tzn.
bez zmieniania istniejących numerów).

W mnóstwie miejsc limity okazują się niewystarczające. Kłopotów z
kompatybilnością przy późniejszym wprowadzaniem innego standardu
jest zwykle więcej niż ze zrobieniem wystarczającego zapasu od razu.
Wspomnijmy dyski do 32 MB (do MS-DOSa 3.x numer sektora był 16obitowy,
w DOSie 4.0 jest nowa funkcja przerwania), dyski do 512 MB, dyski do 4
MB, FAT12, FAT16 i 64k klastrów, 64kB pamięci, 640kB pamięci, 16MB
pamięci, 8 znaków nazwy i 3 znaki rozszerzenia, różne formaty daty,
32ubitowe adresy IP, wszystko w domenie *.com, 256 znaków w foncie...
O czymś ważnym zapomniałem?

_Wszystko_ powyższe to są ograniczenia, które w czasie powstawania
wydawały się zupełnie wystarczające, a rzeczywistość się po
prostu _rozrosła_ i trzeba było (albo trzeba właśnie teraz)
zmieniać standard tworząc tym niekompatybilności.

W żadnym wypadku nie mam do nikogo pretensji, że komputery sprzed
dziesięciu lat miały tak mało pamięci. Ja mówię tylko o
_adresowaniu_ pamięci, dysku, komputera w sieci, znaku z fontu,
telefonu! O fizycznym odgórnym uniwersalnym ograniczaniu, które
_zawsze_ z czasem okaże się za mocne, jeśli zapas nie będzie dużo
większy niż przewidywany w czasach projektowania standardu. Zatem nie
bójmy się robić _ogromnych_ zapasów w definjowaniu standardów
adresowania wszelkich objektów (o ile nie spowalnia to działania
danego systemu). Kompatybilność to ważna rzecz. Bądźmy otwarci na
przyszłość. Enter.

Posyłam również na pl.comp.programming. Jeśli ktoś będzie
wymyślał format czegoś tam, to niechaj wspomni moje słowa!

                                             QRCZAK
    __("< Marcin Kowalczyk
    \__/ mkowalcz_at_rainbow.mimuw.edu.pl
     ^^ http://rainbow.mimuw.edu.pl/~mkowalcz/ - tam o ortografji