Re: Internet jako spolecznosc

Autor: Jaroslaw Zielinski (jz_at_it.com.pl)
Data: Wed 16 Jul 1997 - 02:12:55 MET DST

Ziemek Borowski wrote:

> pewnie tak... jako użytkownicy danego medium przekazu.

I jego tworcy. I zarazem tworcy i uzytkownicy. Czasem tez regulatorzy i
badacze.

> Cóż... czym innym jest dla mnie społeczność, czym innym wspólnota, czym
> innym grupa społeczna a jeszcze czym innym populacja. Pomimo tego że mogą
> opisywać dokładnie tych samych ludzi.

Wiec ktore z tych pojec opisuje Internet?

> pewnie ciekawy... ale co z tego? ;-) i co wnosi do naszej wiedzy...

Sporo. Bo jest to przyklad tego, jak mozna stworzyc pewien mechanizm
budowania, rozszerzania Internetu - jego czesci zwanej Usenetem, w taki
sposob, by samo tworzenie znalazlo sie w rekach fachowcow, natomiast na
kierunek i czas mieli wplyw zainteresowani. Jest to przyklad na to, ze
Internet potrafi sie sam rzadzic.

> * Wydaje mi się że nie możemy mówić o społeczności. Dla mnie jest to
> populacja, grupa użytkowników danej usługi. (w sensie operacyjnym).
> Fakt że powstaje coś więcej. Ale nie wszędzie. Na nie-ściśle technicznych
> Usenet grupach (to co się w nich dzieje jest o wiele ciekawsze od tego jak
> powstają (chyba że chodziło Ci o czas ,,początków'' grupy, listy i
> wzajemnego ,,obwąchiwania się'')).

Tak, chodzi tez o czas powstania i ilosc postingow w danej grupie i
wnioski z tego - kiedy bedzie wiecej grup "normalnych" niz
komputerowo-internetowych, na ile wybory zwiekszaja aktywnosc polityczna
w Internecie (na to pytanie akurat ja musze odpowiedziec).

> Na IRC, na listach dyskusyjnych. Ale nie
> na WWW. Bo to jest system przekazywania nie wielostronny system wymiany mysli
> (artykułów, czy ,,zdań'', lub kwestii jak w IRC).

Strasznie nie doceniasz WWW. Wyroznikiem spoleczenstwa nie jest wymiana
mysli. To, kto, ilu i kiedy odwiedza serwisy WWW jest tez objawem zycia
tej grupy ludzi, tak jak przejawem w rzeczywistym swiecie sa preferencje
handlowe czy moda albo to kto i kiedy wyjezdza na urlop, by byc w
akutalnym temacie.

> - charakteryzuje sie mocnym poczuciem przynaleznosci jednostek do grupy
> to tak jakbyś pisał o poczuciu przynależności do grupy czytelników gazety

A Rodzina Radia Maryja?

Jaroslaw Zielinski
http://winter.it.com.pl/ - Wiadomosci Internetowe