Re: Domeny Internetowe w Polsce

Autor: Dorota Nicewicz-Modrzewska (dorota_at_math.amu.edu.pl)
Data: Mon 07 Jul 1997 - 19:22:15 MET DST

On Mon, 7 Jul 1997, Maciek Uhlig wrote:

> - skoro byla ona (i jest) zgodna z zasadami, to nie sposob zmuszac
> uzytkownikow Internetu do zmiany istniejacego stanu rzeczy. Moralna
> odpowiedzialnosc za zaistnialy balagan spada nie tylko na
> administratora domeny .pl, ale i na niektorych adminow sieciowych,
> ktorzy w poczatkowym okresie istnienia polskiej sieci
> nie chcieli sie zgodzic na wylacznie terytorialna strukture nazw
> domenowych i uporzadkowanie nazewnictwa proponowane swego czasu przez NASK.
Ja w obronie tychze wspomnianych adminow. Nie chcialabym aby osoby nie
znajace stanu polskiego internetu od poczatku jego istnienia wysnuly
poglad, ze od poczatku byla promowana terytorialna struktura nazw. Na
poczatku byla struktura wylacznie funkcjonalna. Swoja droga, czy
ktos wie skad sie w ogole wzial pomysl domen regionalnych?

Za brak checi przejscia do domen regionalnych nie odpowiadaja tylko
admini, ale rowniez ich uzytkownicy, ktorym z roznych wzgledow bardziej
zalezalo na zaznaczeniu charakteru ich dzialalnosci (najczesciej chodzilo
o charakter niekomercyjny i domeny edukacyjne) niz polozenia
geograficznego, ktore dla osob spoza Polski (a takie kontakty
przewazaly) najczesciej nic nie znaczy.

Tak czy inaczej chyba przestalismy juz dyskutowac czy w Polsce ma byc
system regionalny czy funkcjonalny. Obowiazuja oba, z lekka przewaga
(glownie w sektorze komercyjnym) systemu funkcjonalnego.

Glowny problem, nad ktorym wszyscy sie skupili to czy maja brawo bytu
domeny bezposrednio w .pl. I tak jak uwazam, ze bledem jest rejestracja
domen firm o dzialalnosci wylacznie lokalnej-polskiej w domenach poza .pl,
chociazby z przyczyn funkcjonowania DNS, tak mysle, ze rejestracja domeny
bezposrednio w pl dla niewielkiej firmy rowniez jest bledem i przejawem
tych samych nieskromnych pobudek.

Dopuscilabym rejestracje domen bezposrednio w pl wg regul, ktore kiedys
chyba byly artykulowane na lamach tej listy, a mianowicie, tylko firma o
niepodwazalnym statusie firmy ogolnopolskiej, majacej oddzialy na terenie
calego kraju, a ponadto firma o porzadnej podstawie kapitalowej mialaby
prawo do takiej domeny. Rejestracja taka pelnilaby wowczas role
podkreslajaca pozycje firmy (instytucji) w kraju. Aby to bylo mozliwe,
domena taka powinna solidnie KOSZTOWAC. Mysle, ze przy takiej opcji,
zestaw firm, ktore zarejestrowaly sie bezposrednio w pl, skurczylby sie ze
zdrowych, ekonomicznych powodow i moze bardziej oplaciloby sie,
przedrukowac wizytowki, zmienic rejestracje uslug itp. niz placic co
miesiac...

A tak w zasadzie to dlaczego wszyscy boja sie, tego kosztowania? Bo
wszystko wpadnie do tego samego worka?:-)))

Pozdrawiam,
Dorota

- --
  Dorota Nicewicz-Modrzewska Adam Mickiewicz University
                                     Computer Center
     dorota_at_math.amu.edu.pl ul. Matejki 48/49
   tel. (48)(61)668651 ext.34 60-769 Poznan, Poland