Re: O podstawie prawnej...

Autor: Szymon Sokol (szymon_at_galaxy.uci.agh.edu.pl)
Data: Wed 19 Feb 1997 - 15:47:50 MET

Piotr Skulski <sqlasek_at_snack.p.lodz.pl> wrote:
: Andrzej Bort wrote:

: > Więc ktoś musi się tym zająć. Ciekawe, że protesty z reguły pochodzą od
: > tych, co takie śmieci (moim, ale nie tylko moim zdaniem) wysyłają.

: No to ja jestem wyjatkiem. Ani nie falszuje adresu, ani nie wysylam
: spamu. Nie zgadza sie Pan? Panskie prawo. Ale ja sie powoluje na
: definicje funkcjonujace w Internecie, a nie w glowach administratorow. A
: przypominam, ze to nie administratorzy stworzyli Internet.

Ależ oczywiście. Jak to powszechnie wiadomo, Internet stworzył Bill
Gates w roku 1995.

: Mnie interesuje doprowadzenie do takiego stanu, zeby w Internecie
: panowaly jasne zasady. Jasne, to znaczy oparte nie na widzimisie, chocby
: zasluzonego administratora, tylko na prawie. O rozumieniu prawa - prosze
: zajrzec do archiwum.

No cóż. To chyba pierwsze rozsądne zdanie, jakie p. Skulski raczył
był wygłosić. Problem polega na tym, że *prawo* to u nas stanowią
organa ustawodawcze (Sejm). Mamy, jak rozumiem, zaczekać, aż
legislatura zechce zainteresować się faktem istnienia Internetu?

: > Poproszę zatem o wyżej wspomnianą podstawę prawną.

: Nie jestem oskarzycielem p. Surmacza. Pisalem o tym wyzej. Przed chwila
To proszę powstrzymać się od słów takich jak "bandytyzm" czy
"chuligaństwo", których był Pan łaskaw użyć. Proszę zauważyć, że
wobec Pana enuncjacji jak dotąd nie padły słowa "debilizm" czy
"demagogia", choć nieraz cisnęły się na klawiaturę mnie, i pewnie nie
tylko mnie.

: Prosze tez zwrocic uwage, ze prawo stanowia tez regulaminy, umowy itp.
: akty nizszego rzedu.

Ma Pan umowę na dostęp do newsów? Z kim?

Parę słów rozwinięcia:
Internet, taki jakim go znaliśmy przez 25 lat, opiera się w dużej
mierze nie na pisanych umowach, ale na tradycji i dobrej woli. Np. to,
że p. Skulski może korzystać z newsów jest wyłącznie kwestią dobrej
woli paru osób - w tym Tomka Surmacza, do którego żywi pretensje.
Dowód: postingi p. Skulskiego trafiają z listy polip_at_man.lodz.pl na
grupę pl.listserv.polip przez bramkę na Politechnice Wrocławskiej, co
można wyczytać z nagłówków. To, że TS tę bramkę uruchomił, nie należy
(jak sądzę) do jego obowiązków służbowych. Ba: to, że w ogóle powstał w
Polsce USENET, jak również to, że istnieje lista polip_at_man.lodz.pl,
to zasługa paru ludzi, którym nikt za pracę włożoną w to nie
zapłacił, a rzadko mają okazję usłyszeć choć "dziękuję". Za to
pretensje, owszem, każdy bez obciachów wysuwa. Czasami także szefostwo,
niezadowolone z tego, że sprzęt służy nie tylko użytkownikom z danej
instytucji, ale także całej społeczności sieciowej.

Wystarczyłoby, aby te osoby stwierdziły, że mają dość, i zamykają
sklepik - i koniec. Nie ma list dyskusyjnych, nie ma grup pl.* (a może
i w ogóle nie ma USENETu w Polsce, wyjąwszy server komercyjny NASK).
Byłoby nieźle, gdyby osoby, którym wydaje się, że dostęp do Internetu
należy do praw obywatelskich, i które krzyczą coś o regulowaniu,
zdawały sobie z tego sprawę.

: Natomiast mam dla Pana propozycje. Czy uwaza Pan, ze na podstawie tych
: przepisow, dotychczas stosowanych zwyczajow i tego co obecnie
: funkcjonuje na swiecie dalo by sie napisac polska wersje "definicji
: naduzyc sieci", jako propozycje dla administratorow sieci? Kiedys byla
: tu dyskusja na temat regulaminu dla uzytkownikow. Jesli dobrze pamietam,
: to Cyfronet i ktos jeszcze z poludnia mial dosc rozbudowane dokumenty
: tego typu.
To chyba jednak chodzi o AGH, nie o Cyfronet. Usiłowałem znaleźć coś
na w/w temat w Cyfronecie, bez skutku.

: Taki zbior definicji wlaczony do regulaminu uzytkownika wiazalby
: niepisane obyczaje Internetowe z odpowiedzialnoscia uzytkownika wobec
: jego providera. Przykladem takich definicji sluze:
No a co z odpowiedzialnością: providerów wobec innych providerów,
użytkowników wobec innych użytkowników, providerów wobec użytkowników
(nikoniecznie swoich)?

--
                   Szymon Sokol -- Network Manager
U   U M   M M   M  University of Mining and Metallurgy, Computer Center