Re: Dzierzawa lacza

Autor: Dariusz Wichniewicz (darekw_at_atm.com.pl)
Data: Wed 19 Feb 1997 - 11:17:42 MET

At 11:02 19.02.97 +0100, you wrote:
>Mam problem, ktory nie bardzo jestem w stanie samemu rozwiazac.
>
>Ile kosztuje dzierzawa lacza do Internetu 28.8kb, ISDN? Komu, za co i w
>jakich okresach (jednorazowo, miesiecznie) sie placi?

W przypadku zwyklego lacza (nie ISDN) placisz:
- TP S.A. za zestawienie lacza (nie jestem pewien, ale okolo 500zl
jednorazowo)
- TP S.A. za dzierzawe lacza (mozna przyjac, ze okolo 10zl/km miesiecznie
- operatorowi za wlaczenie Cie do Internetu (okolo 1000zl jednorazowo)
- operatorowi za dostep do Internetu (gdzies od 800zl miesiecznie)
Nie placisz za czas pracy (rozmowy telefoniczne)

W przypadku lacza ISDN placisz:
- TP S.A. (KOMERTEL) za zestawienie lacza ISDN - 800zl jednorazowo
- TP S.A. (KOMERTEL) za miesieczny abonament ISDN - 75 zl
- operatorowi za wlaczenie Cie o Internetu - okolo 1000zl jednorazowo
- operatorowi za dostep do Internetu - rowniez okolo 1000zl miesiecznie
- TP S.A. (KOMERTEL) za czas pracy - wedlug stawek lokalnych

>W informacji NASK padlo cos takiego, ze lacze dzierzawione oplaca sie miec,
>jesli uzywa sie lacza komutowanego przez ok 1 godz dziennie. Cenniki nie
>potwierdzaja tych wyliczen. Tabele TP SA sa nieco przeladowane
>niezrozumaila dla mnie terminologia.

Lacze oplaca sie miec wtedy, kiedy korzysci z jego eksploatacji
przekraczaja koszty, lub wtedy, gdy MUSISZ byc widoczny w sieci 24 godziny
na dobe / 365 dni w roku. Rowniez jesli chcesz podlaczyc do Internetu siec
lokalna i udostepnic Internet wiekszej liczbie uzytkownikow - nie masz
wyboru. Przez telefon nie da rady.

>Mieszkam w Warszawie, takze chyba infrastruktura jest dosc blisko. Czy
>lacze dzierzawione sie rzeczywiscie oplaca jesli korzysta sie powyzej 1 h
>dziennie? (Doliczajac powiedzmy 100 zl dla providera).

Nie nalezy spodziewac sie, ze dostanieszstala linie (lub ISDN z mozliwoscia
routingu calej sieci) za 100zl miesiecznie. Koszty ponoszone przez
operatora sa w tym przypadku nieporownanie wyzsze niz przy dostepie przez
telefon. W tym ostatnim przypadku nie dosc, ze urzadzenia telekomunikacyjne
sa duzo tansze (modemy, porty asynchroniczne na routerze) niz w przypadku
linii stalych, to jeszcze koszty rozkladaja sie na 10 do 20 uzytkownikow. W
przypadku lacza stalego zaleznosc jest prosta: jeden uzytkownik, para
modemow do obslugi linii, jeden port (drogi) na routerze.

Darek