Re: Czy moga namierzyc? I co z tego?

Autor: Sebastian Malarz (sebmal_at_petex.bielsko.pl)
Data: Mon 03 Feb 1997 - 01:05:41 MET

> Co ty tutaj za bzdury piszesz. Jezeli ktos mialby chodzic do
> banku i zastrzegac karte poniewaz w przeciwnym przypadku
> narazalby sie na straty to zapewne nikt nie uzywal by kart
> kredytowych. Karty kredytowe sa popularne w USA od dziesiatek lat
> tylko dlatego ze daja znacznie wiecej praw konsumentowi niz
> jakiekolwiek inne formy placenia i jakiekolwiek straty w czasie
> zgubienia lub kradziezy sa ograniczone do $50 lub wyeliminowane
> zupelnie.
> [...]

Z tego co piszesz jasno wynika, ze dzisiaj sobie moge szalec
po sieci z moim Mastercardem, zamawiac co chce a za tydzien pojde do
banku i powiem, ze nic o tym nie wiem i oni mi nie kazda placic ?

Wniosek numer dwa: zastrzezenie karty kredytowej to rzecz w USA
nie znana i nie stosowana, ciekawostka...

NIe wiem jak wyglada to w USA od strony prawnej, ale w Polsce nie ma
ogolnego prawa poswieconego kartom kredytowym, kazdy bank ustala
wlasny regulamin i w kazdym wyraznie pisze, ze posiadacz karty
ponosi odpowiedzialnosc za KAZDA transakcje dokonana przy jej uzyciu
do czasu ewentualnego zastrzezenia karty - wtedy dopiero bank
ponosi odpowiedzialnosc badz w calosci badz powyzej pewnej kwoty.

Na calym swiecie - rowniez i w USA - posiadacz karty odpowiada
calkowicie za KAZDA transakcje dokonana do czasu zastrzenia karty
a po jej dokonaniu albo wcale albo do kwoty np. 50 USD.

Jezeli karta nie zostala zastrzezona to aby uniewaznic transakcje nalezy
UDOWODNIC, ze zostala dokonana nielegalnie (np. sfalszowany podpis itp.)

Wszystko to co napisales:
- mozliwosc reklamacji do 60 dni (w Polsce jest to z reguly 2 tygodnie badz
  miesiac)
- bankructwo firmy
- zamowienie towaru, ktorego nie odbierzesz
nie dotyczy tematu dyskucji a poza tym jest to oczywiscie i nie wymaga
komentarza.

Byc moze w USA jest rozgraniczenie na uzycie fizyczne karty i uzycie
tylko danych o karcie ale w Polsce wszystko to jest traktowane
jako transakcja karta.

W razie dalszych watpliwosci chetnie podejme dyskusje - prosze jednak
o kontakt na adres prywatny.

--
Sebastian Malarz
sebmal_at_petex.bielsko.pl