Re: Czy moga namierzyc? I co z tego?

Autor: Marcus Kline (marcus_at_digicron.com)
Data: Sun 02 Feb 1997 - 20:02:45 MET


On 2 Feb 1997 13:01:23 GMT, "Sebastian Malarz"
<sebmal_at_petex.bielsko.pl> wrote:

>> Maksymalnie przy skradzeniu karty kredytowej konsument moze
>> stracic $50. W innym formach placenia nie ma takich ograniczen.
>
>W Polsce jest podobnie - to wszystko jednak dotyczy sytuacji kiedy
>idziesz do banki i zastrzegasz karte - wtedy posiadacz nie ponosi
>odpowiedzialnosci badz tylko do okreslonej kwoty.
[...]
>Tak jest niezaleznie od kraju (Polska czy USA) - odpowiada sie za wszystkie
>transakcje DO CZASU zastrzezenia.
>
>Chyba, ze ktos jest jasnowidzem i wie kiedy ktos wykorzysta numer jego
>karty i dokona jej zastrzezenia np. dzien wczesniej ;-)

Co ty tutaj za bzdury piszesz. Jezeli ktos mialby chodzic do
banku i zastrzegac karte poniewaz w przeciwnym przypadku
narazalby sie na straty to zapewne nikt nie uzywal by kart
kredytowych. Karty kredytowe sa popularne w USA od dziesiatek lat
tylko dlatego ze daja znacznie wiecej praw konsumentowi niz
jakiekolwiek inne formy placenia i jakiekolwiek straty w czasie
zgubienia lub kradziezy sa ograniczone do $50 lub wyeliminowane
zupelnie.

W USA najwiecej co uzytkownik karty moze stracic to $50 i to
wylacznie kiedy fizyczna karta zostala skradziona (powiedzmy
poklociles sie z dziewczyna i ona wziela twoja karte i poszla do
pobliskiego Macy's i wydala $20,000 na sukienki). Jezeli fizyczna
karta nie zostala uzyta (sklocona dziewczyna natomiast spisala
numer twojej karty i uzyla te numery w jakikolwiek sposob,
powiedzmy poprzez internet lub telefon to wedlug federalnego
prawa nie mozesz stracic nic) nie stracisz nawet 1 centa.

Jezeli interesuje cie wiecej informacji co do kart kredytowych
dla amerykanskich konsumentow to kliknij tutaj:

http://amdream.com/credit/crbillng.htm#I

I tutaj jeszcze kilka urywkow:

"I tried in good faith, but the merchant won't budge. Can the
bank help?

Yes, and in fact the law says the bank _must_ help. (The banks
all know this, and most will be very helpful. Don't expect a
fight.)"

"If you find that someone else has used your credit card number,
write to the card issuer and specify that an "unauthorized
charge" was made. If you don't use those words, the issuer will
most likely treat the incident as a "billing error," says Ms.
Butler of Bankcard Holders.

There's a big difference. While a billing error must be reported
within 60 days, there are no time limits for reporting
unauthorized charges. Most people don't get this straight: in
fact, a brochure prepared by the Federal Trade Commission and a
pamphlet prepared by American Express incorrectly say that
cardholders should report unauthorized transactions as billing
errors--and that they have only 60 days to do so. A spokeswoman
for American Express says its information came from the FTC; a
lawyer for the FTC says the agency is now aware of the mistake.

The most a cardholder will be liable for if someone used their
card is $50, the FTC lawyer says; if the card is not used in the
transaction, the cardholder won't have to pay any of it."

Placenie karta kredytowa chroni konsumenta amerykanskiego tez z
uwagi na bledy i pomylki. Wedlug prawa federalnego musisz zglosic
pomylke w ciagu 60 dni od otrzymania pierwszego miesiecznego
rachunku i tutaj przyklady tego rodzaju pomylek:

"billing errors
   charges for goods ordered but never shipped
   charges higher than agreed
   charges for goods not shipped as ordered
   charges for products that don't work as represented
   charges for unsatisfactory services"

"Federal law gives consumers specific rights when they buy
something with a credit card. If you have a dispute with a store
or company from which you just purchased something, you are
entitled, in many circumstances, to withhold payment to the
credit card company while it investigates the dispute. For
example, let's assume that you ordered and paid for something you
wanted from a catalogue, but you never received the item. The law
considers this a "billing error". Billing errors are those goods
that have been paid for, but not delivered, or rejected upon
receipt because they were damaged or defective.You should notify
the credit card company, in writing, within 60 days of the first
billing statement of the error that has occurred.

Powiedzmy kupiles sobie bilet lotniczy firmy "Powietrzna Bryczka
Lines" za $1,200 z data wylotu za miesiac. Okazuje sie ze w ciagu
nastepnego tygodnia linia ta zbankrutowala. To jest nastepny
"billing error" wedlug prawa federalnego i nie stracisz nic
jezeli zawiadomisz bank wydajacy karte kredytowa o nieotrzymaniu
tej uslugi lecz uwidocznieniu kwoty za usluge na miesiecznym
rachunku. Podobnie jezeli zamowiles sobie z firmy wysylkowej maly
tani szkic za $23,000 wykonany przez Pablo Picasso. Okazuje sie
ze UPS czy Federal Express dostarcza ci przesylke pogryziona
przez wscieklego psa i szkic jest zrujnowany. Mozesz natychmiast
odmowic przyjecia przesylki i to tez bedzie traktowane jako
"billing error" wedlug prawa federalnego.

Oczywiscie prawo federalne dotyczy tylko konsumentow
amerykanskich i w Polsce czy w innych krajach przewaznie nie ma
tego rodzaju ochrony prawnej konsumenta wiec uzytkownicy powinni
uwazac nieco bardziej i powinni sprawdzac swoje rachunki z karty
kredytowej natychmiast po otrzymaniu.

--
Marcus Kline
marcus_at_digicron.com


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 16:02:22 MET DST