Re: Czy moga namierzyc ?

Autor: Sebastian Malarz (sebmal_at_petex.bielsko.pl)
Data: Sun 02 Feb 1997 - 14:01:23 MET

> Nie jestem pewny w jaki sposob prawo traktuje karty kredytowe w
> Polsce poniewaz sa one tam uzywane stosunkowo niedlugo. W USA
> natomiast zaplata karta kredytowa jest najbardziej korzystna dla
> konsumenta poniewaz prawo federalne w tym przypadku placenia
> chroni konsumenta bardziej niz inne formy (gotowka, czek, czy
> karta debitowa).
>
> Maksymalnie przy skradzeniu karty kredytowej konsument moze
> stracic $50. W innym formach placenia nie ma takich ograniczen.

W Polsce jest podobnie - to wszystko jednak dotyczy sytuacji kiedy
idziesz do banki i zastrzegasz karte - wtedy posiadacz nie ponosi
odpowiedzialnosci badz tylko do okreslonej kwoty.

Chodzi mi raczej o to, ze jak ktos wykorzysta moj numer karty w internecie
to jak ja dokonam jej zastrzezenia to i tak musze zaplacic za wszelkie
transakcje dokonane PRZED zastrzezeniem.
Czyli jezeli transakcja zostanie dokonana 1 stycznia a ja dokonam
zastrzezenia juz 2 stycznia to i tak wszystkie transakcje do 1 stycznia
wlacznie beda obciazaly moj rachunek.

Inna sprawa, ze ja dowiem sie o takiej transakcji dopiero jak moj bank
rozliczy transakcje (nawet do tygodnia czasu) a wlasciwie to dopiero
jak otrzymam zestawienie na koniec miesiaca. Czyli dowiem sie o tym
dopiero gdzies poczatkiem lutego. Nawet jezeli zaraz dokonam zastrzezenia
to bank i tak bedzie naliczal mi wszystkie transakcje przeprowadzone
do dnia zastrzezenia, czyli np. 5 lutego. Miesiac czasu to az za duzo
dla byle zlodzieja a co dopiero dla kogos kto wie co mozna zrobic
z numerami kart w internecie - takiej osobie wystarczy jeden-dwa dni
aby wyczyscic konto do zera.

Tak jest niezaleznie od kraju (Polska czy USA) - odpowiada sie za wszystkie
transakcje DO CZASU zastrzezenia.

Chyba, ze ktos jest jasnowidzem i wie kiedy ktos wykorzysta numer jego
karty i dokona jej zastrzezenia np. dzien wczesniej ;-)

--
Sebastian Malarz
sebmal_at_petex.bielsko.pl