Re: Zludny darmowy dostep

Autor: Tomasz Leszczynski (zeton_at_waw.pdi.net)
Data: Sun 05 Jan 1997 - 05:47:08 MET

At 08:56 PM 1/4/97 GMT, Marcin Jagodzinski pisal:
>Dnia 4 Jan 97 14:30:13 GMT, w pl.listserv.polip pisales(as):

>Ludzie zastanówcie sie chwile. Rosja tez zawdziecza komunistom np.
>elektryfikacje. Ale dla samej elektryfikacji warto bylo robic
>rewolucje?
>
>Co to znaczy, ze Internet cos TP SA zawdziecza? Czy nie jest na
>odwrot?

Zawdziecza wiele osob ktore moga z Internetu korzystac. Dzieki
0202122 wiele osob zdecydowalo sie przekroczyc bariere techniczna
jaka stwarza poslugiwanie sie Internetem. Znam pare osob ktore
tylko dlatego kupily modem (ktory ja im potem musialem instalowac :-)
Ponadto w wielu miejscowosciach 0202122 to JEDYNA mozliwosc taniego
dostepu.

>Trzeba pomyslec pare lat na przod. Nie wykupisz konta full w PDI. Inni
>zrobia to samo. I w koncu providerzy sie wykoncza (juz teraz --
>zobaczcie jak ciagnie Ternet).

No nie. I kto tu narzeka na komunizm? Rownie dobrze mozna postulowac
zeby slabszych providerow rzad wspieral dotacjami.

> A wtedy bedziesz tanczyl jak ci
>zagraja. Boze, ile osob daje sie zlapac na to -- "za darmo". Czy
>naprawde nie dociera ze nic nie jest za darmo!!! Ze to jest promocja,
>ktora niczym nie rozni sie od promocji Coca-coli czy margaryny w
>supermarketach. Tylko, ze promocja prowadzona na nierownych zasadach.
>Bo prowadzi ja wlasciciel supermarketu, jedynego w miescie.

Linux jest za darmo. Czy ci co sie na niego zlapali maja powody
do narzekania :-)
Poza tym nikt nie twierdzi, ze 0202122 jest za darmo. Gdyby nie
0202122 to bym na niego nie dzwonil. Jasne? Wiec z impulsow jakie
wybijaja dzwoniacy na 0202122 moze mozna ten program utrzymac?
A co do promocji to czy jest w nich cos zlego? A czy supermarkety
nie maja prawa do promocji tylko dlatego ze sa supermarketami?
Poza tym lubie coca-cole :-)

>Tak, tylko wiele osob uwaza, ze Internet to nie margaryna. Ze to
>osiagniecie cywilizacyjne, wiec trzeba wszystkich popodlaczac, nawet
>za darmo, nawet za pieniadze tych, ktorych to nie interesuje.

Jestem dokladnie takiego zdania. Placic sie powinno nie za polaczenie
ale za to co sie podczas niego przesyla. I do tego swiat zmierza bo
ja tak napisalem :-)

> To jakby
>uznac, ze cel uswieca srodki. Wiec liczy sie tylko ilosc?
>Ja chce tylko zeby za kilka lat Internet byl WOLNA SIECIA. A nie
>wlasnoscia jednej firmy, ktorej oddano rzad dusz, bo byla wielka i
>miala duze wplywy.

Za kilka lat zostanie zniesiony monopol. Za kilka lat na rynku
uslug sieciowych beda telewizje kablowe. Za kilka lat dzisiejsze
obawy beda pewnie takie malutkie w porownaniu z innymi problemami.

>Jesli rzeczywiscie typowi providerzy popadaja (bo z samych kont
>pocztowych providerzy nie wyzyja -- sam mozesz sobie policzyc 20 zl x
>ile?) to nie bedziesz mial zadanego wyboru. Zaplacisz, ile ci przysla
>rachunek.

Skad wniosek ze providerzy nie wyzyja z kont pocztowych a z PPP wyzyja?
Moze granica oplacalnosci przedsiewziecia przebiega inaczej? Ja na
przyklad przez 2 lata obchodzilem sie bez PPP i zylem. Jak po raz
pierwszy zobaczylem Netscape'a to mi sie to w ogole nie podobalo bo
moim zdaniem nie umywalo sie do gophera (wyobrazcie sobie).
A jak tylko zalozyli mi telefon to zaczalem korzystac z uslugi TP S.A.
Jak TP S.A. zlikwiduje 0202122 to wroce do Telixa. No problem. A na
rynku i tak pozostanie wiele osob zarazonych Internetem wlasnie dzieki
TP S.A.

>Czy naprawde bys sie cieszyl, gdybys za Internet via TP SA placil
>mniejsze rachunki telefoniczne? Oczywiscie -- to rozklada providerow w
>ciagu 3 miesiecy. I co dalej?

No nie :-) Skad ta pewnosc? Dzialalnosc providerow jest troszke szersza
niz udotepnianie anonimowego IP przez linie komutowane. Zgadzam sie
ze ich zyski spadly ale wielu z nich przezyje. Poza tym zyskali wielu
klientow calkiem spoza obszaru ich dzialalnosci.

>A jeszcze jedno podejscie do sprawy. Dlaczego wszyscy abonenci TP SA
>(w tym i ja) placa, zebys ty mogl sobie korzystac za darmo? Nie
>zastanawia cie to? Bo ja chce placic tylko za siebie.

Oj, to jest duzy problem. Ja nie wiem jakie sa zyski z polaczen
0202122 wiec nie moge powiedziec: masz racje albo: nie masz racji.
Tu musialby sie wypowiedziec ktos kto w tym programie siedzi.

>Jeszcze jedno. W trakcie pisania tego listu siadlo mi polaczenie.
>Dzieki ci TPSA. A moze to wina modemu (watpie). To moze zmienie modem.
>Bo firmy telekomunikacyjnej zmienic nie moge.

To sie nijak nie ma do dsykusji. Wiemy ze TP S.A. to firma kiepska,
kiepsko traktujaca klientow, marnujaca ich pieniadze, oszukujaca ich
ale dzieje sie tak z woli decydentow ktorzy olali swego czasu calkiem
madre programy i wdrazaja ten najgorszy-z monopolem w roli glownej.
W przyrodzie jesli cos sie juz musi ruszac to robi to tak zeby
zuzyc jak najmniej energii. Z TP S.A. jest tak samo. Ale gros zalow
nalezy sie w tym wypadku specjalistom z min.lacz. ktorzy uruchomili
wlasnie taki a nie inny program wychodzenia z telekomunikacyjnego dolka
w jakim zostawili nas komunisci.

Z powazaniem
Tomasz Leszczynski

P.S. Ja TP S.A. za 0202122 dziekuje.