Re: Wciaz DNS ...

Autor: Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Thu 28 Nov 1996 - 14:43:15 MET

irek_at_nask.pl (Irek Neska) wrote:

>: i co z tego ? standardy tworzy sie po to, zeby sie do nich dostosowac.
>
>Bardzo chetnie mozemy to zmienic ( np. gda.pl na gdansk.pl), tylko
>spowodoj, aby wszyscy z gda.pl przeniesli sie do gdansk.pl. moze ktos
>z Gdanska by sie wypowiedzial.

w takim razie tworzcie i przenoscie kogo sie da. Jednoczesnie ustawcie
statut domeny gda.pl na taki, zeby nie mozna bylo juz dorzucac kolejnych.
mowie oczywiscie o statucie "logicznym", polegajacym na tym zeby lokalni
admini proponowali rejestracje w nowej domenie, a odmawiali w starej.
Wiem. Przez dosyc dlugi czas beda rownolegle funkcjonowac dwie domeny.
No i dobrze. Przeprowadzka zawsze musi troche potrwac.

[ciach, dotyczylo .gazeta.pl ]

>: to byla sytuacja wyjatkowa. nie bylo opracowanych regul, wiec sila zeczy
>: obowiazywaly reguly domeny nadrzednej. ja sie wiec pytam kiedy bedzie
>: jakis sensowny regulamin domenowy ?
>
>Jak go razem ustalimy, chyba, ze mamy to zrobic sami w NASK-u???

Mam nadzieje ze sie do tego przyczyniam, choc jak wszyscy tez mam sporo
watpliwosci.

>: >Potem RIPE przeprowadzil ankiete wsrod administratorow domen krajowych
>: >w Europie na temat zasad rejestracji DNS w poszczegolnych krajach i na tej
>: >podstawie okreslilismy wlasne zasady rejestracji DNS pod PL i staramy sie
>: >ich trzymac.
>
>: jakie sa wyniki tejze ankiety ?
>
>Ponizej krotkie zestawienie odpowiedzi na kilka ciekawszych pytan:

dzieki za zestawienie :))))

>Moj komentarz (raczej oczywisty):
>- zdecydowana wiekszosc (19 na 21) rejestruje nazwy bezposrednio w domenach
>krajowych
>- wiekszosc (14 na 21) nie posiada w ogole domen funkcjonalnych
>- wiekszosc (16 na 21) nie posiada domen regionalnych
>- okolo polowa wymaga potwierdzenia tozsamosci firmy rejestrujacej domene
>(najczesciej jest wymagana kopia rejestracji firmy w Ministestwie Gospodarki
>lub podobnym urzedzie).
>- z reguly nie mozna rezerwowac nazw.

Moj komentarz, tez raczej oczywisty:
-wiekszosc, tak jak my w polsce, nie ma wykrystalizowanych zasad nazewnictwa
   domenowego.
-za domenami regionalnymi i funkcjonalnymi sa kraje, w ktorych internet dopiero
   sie rozwija. Te z rozwinietym internetem wola zostawic u siebie to co
   maja.
-w okolo polowie krajow nie jest wymagane potwierdzenie tozsamosci firmy,
   co moze byc spowodowane wieloma przyczynami, np. niejasne zasady tworzenia
   domen lub ich brak, brak ustalen natury prawnej itp.
-z reguly nie mozna rezerwowac nazw (powtorzylem po tobie:)

W sumie mozna wyciagnac z tego wiele wnioskow :) wszystko zalezy od
interpretacji. No coz. dzentelmeni nie dyskutuja z faktami :))))) ale
moga dyskutowac na temat podejmowanych dzialan :) my nie musimy postapic
zgodnie z wynikami tejze ankiety. gdyz jesli wezmiemy srednia z tego,
po prostu zgodzimy sie na jeden wielki polski smietnik domenowy.

> [...]
>: >domen bezposrednio pod PL).
>
>: No tak. tylko ze ja jesli chce znalezc firmy powiedzmy w gliwicach,
>: to wole zajrzec do spisu domen gliwice.pl , a nie szukac niewiadomo
>: gdzie i niewiadomo w jaki sposob informacji o firmach mieszczacych sie w
>: gliwicach. To samo do tyczy com.pl . wole tam zajrzec zeby sie zorientowac
>: jakiez to firmy komercyjne mamy. to samo dotyczy innych domen.
>
>Jesli firma znajduje sie TYLKO w Gliwicach to oczywiscie masz racje. Ale
>co z firmami, ktore maja oddzialy w co najmniej dwoch miastach.

Wtedy przynajmniej wiadomo gdzie maja siedzibe glowna, a musza przeciez
miec.

>Wtedy
>mozemy kazdy oddzial rejestrowac w roznych miastach, mozna tez (i chyba
>to jest lepsze) zarejestrowac jedna domene dla firmy i dalej niech sie
>sama firma martwi o podzial na regiony.

Dlatego mysle ze powinnismy miec podwojny system domenowy. jeden regionalny,
drugi funkcjonalny. I nic ponadto. zadnych dziwolagow w domenie glownej.

>Spor jest, czy ta firme zarejestrowac
>w com.pl czy bezposrednio w PL? Dla mnie osobiscie lepsze jest PL.

to spowoduje, ze:
1.w powodzi domen firmowych, po prostu znikna domeny regionalne i funkcjonalne.
2.domeny funkcjonalne i regionalne przestana miec racje bytu
3.w koncu rejestrujemy wszystko w .pl
4.mamy wspanialy wielki kosz z dzemem i musztarda.

czy naprawde tego chcemy ? wiem ze wysuwam dalekosiezne wnioski, ale
do tego zdaje sie zmiezamy.

>: zreszta bezsensem jest takze to co pisze, gdyz ten list, jak i wiele innych
>: trafi do /dev/null .
>
>Przynajmniej u mnie nie :-)

U mnie juz tez :))))))))) przynajmniej /dev/null mnie wyslucha :)))))

>: >Nie ma jednego dobrego rozwiazania, prz
>: >ktorym wszyscy byliby szczesliwi.
>
>: wiem. ale jeden wielki smietnik o nazwie *.pl jest najgorszym z tych rozwiazan.
>
>Ja bym tu sie spieral.

argumenty przytoczylem :) Jakie sa argumenty za wielkim smietniskiem ?

>: >Chcemy jednak aby byly jakies zasady
>: >rejestracji i zeby te zasady byly zaakceptowane przez wiekszosc.
>
>: tez bym chcial.
>
>Moze wspolnie cos wymyslimy. Powtarzam juz po raz drugi. Praktycznie jedyna
>propozycja bylo podniesienie oplat w domenie PL.

Ja bym byl za zakazem, ale zgodzilbym sie na odpowiednio (duzo) wyzsze
oplaty za .pl .

>Natomiast to spowoduje
>ze Polskie firmu beda sie rejestrowaly w com lub net (bo tam taniej).

wiec czemu nie ma opracowanych zasad rejestracji dla poszczegolnych galezi ?
wiem. bo ich nie ustalilismy :))

>: I wtedy straca funkcjonalnosc takze edu.pl , org.pl oraz net.pl .
>: czy moge juz pogratulowac pomyslu ?
>: wcale sie nie dziwie ze com.pl jest tak bardzo oblegane. w koncu troche
>: firm w polsce mamy. Jednak mam powazne watpliwosci, czy by przeszedl
>: pomysl dalszego tematycznego podzialu com.pl . poniewaz to nie ma szans
>: przedarcia sie, wiec nie wyskakuje z tym pomyslem.
>
>Jak do tej pory nikt jeszcze nie stosuje podzialu tematycznego, ale moze
>jednak warto sie zastanowic?

mysle ze tak. tyle ze to nie przejdzie.

>: >: >No ale jak sie nic nie robi to sie tez
>: >: >nie posuwa do przodu.
>: >
>: >Dlatego tez poruszylem po raz kolejny ten temat liczac na konstruktywne
>: >propozycje. Jak do tej pory praktycznie nic takiego nie dostalismy.
>
>: Staram sie owe konstruktywne propozycje wymyslac. zastanawiam sie tylko
>: po co ? skoro trafiaja do kosza.
>
>Jednak nie trafiaja.

:))) no to dobrze :)) wiem ze od czasu do czasu cos palne, ale po to
tu dyskutujemy, zeby nawzajem prostowac wlasne glupoty :)))

>: To ze do tej pory, mimo toczacych sie dyskusji nie zostal ustalony
>: podzial domenowy, ktory by zapewnil przyszle dobudowki. Ale coraz wiecej
>: instytucji dolacza sie do internetu, co poglebia dotychczasowy balagan
>: w kwestii nazewnictwa domenowego. Sam wysunales przyklad com.pl i ze chcesz
>: ten balagan sprowadzic blizej podstawy tzn. do pl. po co ?
>
>Balaganu w com.pl (i w PL) nie ma.

W tej chwili tak. ale wszystko wskazuje na to, ze ma szanse na pojawienie sie.

>W com.pl po prostu sa nazwy firm.

I o to wlasnie chodzi. bardzo dobrze.

>samo mogloby byc bezposrednio pod PL.

To wlasnie to, przed czym przestrzegam.

>Czesc nazw (np. nazwy niektorych miast)
>bylyby zastrzezone jako domeny regionalne, poza tym kazda firma moglaby sie
>tu zarejestrowac. Chodzi tylko o to, jakie nazwy domen akceptujemy?
>Czy moze to byc dowolna nazwa, czy tez musi byc zwiazana (i w jakim
>stopniu) z nazwa firmy? Co z domenami dla nazw produktow, hasel reklamowych,
>trademarkow, publicznych serwisow oferowanych przez rozne firmy itp. Czy
>mozna rejestrowac wiecej niz jedna domene dla jednej firmy.

Mysle ze za druga domene musialaby troche wiecej zaplacic. to tez
kwestia do ustalenia.

>Czy wymagac
>jakiegos dowodu tozsamosci firmy?

Mysle ze tak. Co bedzie jesli ja zloze wniosek o rejestracje domeny
na siebie, np jako ibm.pl ? obecny stan na to zezwala. Za 3mln to mozna
kupic sredniolepsza karte graficzna, a wlasnie tyle sie wymaga za rejestracje
domeny w .pl .

>To sa w tej chwili nasze najwieksze
>problemy a nie to czy mamy rejestrowac w com.pl czy tez w PL. Moze na te
>tematy ktos by sie wypowiedzial?

No wlasnie. Jestem za tym aby nazwa domeny odpowiadala nazwie firmy lub
jej skrotowi, oraz by nieoplacalne bylo rejestrowanie domeny w .pl .

>: >Irek
>
>: Ufffff..... na dzisiaj starczy tych scenariuszy :)))))
>
>Dla mnie chyba tez starczy ;-)
>
>Pozdrawiam,
>
>Irek

:))))))) To na razie. zbliza sie 15, to chyba zakonczy dzisiejsza
buze muzgow :))