Re: Wciąż DNS ...

Autor: Irek Neska (irek_at_nask.pl)
Data: Mon 25 Nov 1996 - 15:09:49 MET

Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl) wrote:
: No wlasnie. zaczela sie toczyc dyskusja na temat nazw domen geograficznych,
: ale jak widac sie urwala, a nask nadal ciagnal swoje niekonsekwencje.
: Mysle ze nazwa galezi do 10 znakow ujdzie. powyzej mozna skracac. ale
: to gda gda mru mru jest faktycznie przegieciem.

Tylko, ze domena gda.pl powstala zanim NASK przejal obsluge domeny krajowej
i zanim pojawily sie jakiekolwiek koncepcje dotyczace zasad rejestracji
domen w Polsce.

: >To dopiero dzis, po dluuugachnej dyskusji z kilkoma nawrotami, NASK
: >ma "polityke domenowa". I ja to popieram ale nie moze ona tylko oznaczac
: >wprowadzenia oplat za rejestracje. Brakuje mi tu czegos na ksztalt
: >porzadkowania.

: Bo niczego takiego nie ma, i nie bedzie dopoki bedzie dopuszczalne zakladanie
: domen bezposrednio w *.pl . :(((

Osobiscie (to jest moje prywatne zdanie) preferuje rejestracje domen
bezposrednio w domenie pl. Kiedys lansowalismy w NASK-u domeny regionalne,
ale nie udalo sie przewalczyc niektorych domen, glownie pod edu.pl (zreszta
chyba slusznie). Wtedy dalismy sobie spokoj i zaczelismy rejestrowac
domeny w ramach obu ukladow, ktore wtedy istnialy (domeny regionalne
i funkcjonalne). Potem pojawil sie pierwszy klient, ktory chcial zarejestrowac
domene bezposrednio pod pl. Po dlugich dyskusjach i klotniach, po nacisku
RIPE - zarejestrowalismy ta domene i od tej pory nie mielismy argumentu
aby odmawiac rejestracji domen bezposrednio pod PL.
Potem RIPE przeprowadzil ankiete wsrod administratorow domen krajowych
w Europie na temat zasad rejestracji DNS w poszczegolnych krajach i na tej
podstawie okreslilismy wlasne zasady rejestracji DNS pod PL i staramy sie
ich trzymac.
Rownolegle PSI przygotowalo dokument na temat rejestracji domen w Polsce
i przedstawilo go do konsultacji mnie oraz na liste POLIP. Po burzliwej
dyskusji zadne zasady nie zostaly zaakceptowane, w zwiazku z tym nadal
opieralismy sie na zasadach stworzonych przez nas samych.

Temat ten poruszylem po raz kolejny z tego wzgledu, ze coraz czesciej
pojawiaja sie zarzuty w stosunku do nas na temat zasad rejestracji domen.
Uwagi te jednak sa roznego typu - ze jestesmy zbyt rygorystyczni,
ze powinnismy akceptowac wszystkie wnioski o rejestracje domeny, lub tez
odwrotnie, ze jestesmy zbyt malo rygorystyczni (np. ze akceptujemy rejestracje
domen bezposrednio pod PL). Nie ma jednego dobrego rozwiazania, prz
ktorym wszyscy byliby szczesliwi. Chcemy jednak aby byly jakies zasady
rejestracji i zeby te zasady byly zaakceptowane przez wiekszosc.

Wracajac do rejestracji domen bezposrednio pod PL. Wedlug mnie domeny
funkcjonalne stracily swoja "funkcjonalnosc" zwlaszcza jesli chodzi i
domene com.pl. Zauwazcie,ze w tej chwili w domenie com.pl jest juz blisko
500 poddomen, natomiast w edu.pl - 39, w org.pl - 26, w net.pl - 13,
w gov.pl - 21, w mil.pl - 2. Miesiecznie rejestrujemy juz kilkadziesiat
domen pod com.pl, kilkanascie pod PL i 1-2 pod edu.pl, org.pl, net.pl.
Rownie dobrze moglibysmy zlikwidowac domene com.pl (i net.pl)
i wszystkie nazwy w niej zarejestrowane przeniesc bezposrednio do PL.
Poza tym sa instytucje, dla ktorych nie pasuje zadna z domen funcjonalnych.
Przykladem tu jest NASK. Ktos powie, ze najlepsze byloby nask.org.pl, ale
NASK jest "providerem - wiec mogloby byc nask.net.pl, jest Jednostka Badawczo
Rozwojowa - wiec nask.edu.pl i tak mozna mnozyc przyklady. Moze ktos
zaproponuje gdzie moznaby bylo umiescic np. Sad Najwyzszy, bo ja nie wiem.
Idac dalej tym tropem mozna dojsc do wniosku, ze wszystko co nie jest
edu, gov czy mil - moze byc rejestrowane bezposrednio pod PL.

: >No ale jak sie nic nie robi to sie tez
: >nie posuwa do przodu.

Dlatego tez poruszylem po raz kolejny ten temat liczac na konstruktywne
propozycje. Jak do tej pory praktycznie nic takiego nie dostalismy.
Jedyna propozycja to podniesienie oplat za rejestracje domeny bezposrednio
pod PL i wprowadzenie oplat za utrzymanie tych domen. Mamy wiec te oplaty
wprowadzic?

: a wiele przyczyn powoduje, ze zaczynamy sie cofac co ma miejsce do chwili
: obecnej.

Mozesz to wyjasnic szerzej. Nie rozumiem co masz na mysli.

: >Tomasz Kokowski

Irek