Re: Znowu DNS (dlugie)

Autor: Jaroslaw Rafa (raj_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 20 Nov 1996 - 13:06:19 MET

Dnia 19 Nov 96 o godz. 17:03, Marek Kuchciak napisal(a):

[rzeczywiscie dlugie: DOS-owy Pegasus nie chcial mi przelknac calego
tekstu - brakowalo mu pamieci :-( , musialem uzyc brr... Windowsowego
]

> Maly przyklad: z czym sie wam kojarzy "bp.com.pl" - mnie z British
> Petroleum (ze wzgledu na charakterystyczne godlo na niejednej juz stacji
> benzynowej w Polsce), ale to jest akurat domena Banku Pocztowego S.A.
> Nie udalo mi sie ustalic, czy "wawel.com.pl" to fabryka slodyczy, czy
> zamek na Wawelu (w koncu tez w pewnym sensie prowadzi dzialalnosc
> komercyjna).
Czy w .pl jest baza WHOIS?
Jezeli nie, to NASK jako Domain Registry powinien ja czym predzej
utworzyc.

> Albo np.
> "tekst.com.pl" - to jest akurat wydawnictwo, ale przeciez nikt mi nie
> zabroni zalozyc firmy "Tekst" - maszynopisanie s.c., a nazwy, ktora jest
> rzeczownikiem pospolitym chyba nie mozna zastrzec.
Zastrzec zapewne nie mozna, ale zgodnie z wielokrotnie tu juz postulowana
zasada (casus gazeta.pl) nie powinno byc rowniez mozliwe
zarejestrowanie takiego slowa jako nazwy domeny. Trudno, jak ktos
sobie wybierze takie pospolite slowo jak "tekst" jako nazwe firmy, to
niech ponosi skutki swojego bledu: musi pogodzic sie z tym, ze nazwa
jego domeny NIE BEDZIE w tym przypadku identyczna z nazwa firmy.
Podstawa odmowy rejestracji takiej domeny moglby byc fakt, ze o ile
rzeczownik pospolity jako nazwa firmy nie przeszkadza, poniewaz
praktycznie ZAWSZE firma ma w nazwie oprocz owego rzeczownika jeszcze
jakies uzupelniajace okreslenie (np. przytoczone przez Ciebie "Tekst
- maszynopisanie s.c."; inne firmy o "takiej samej" nazwie moglyby to
byc np. Wydawnictwo "Tekst", albo "Tekst - tlumacze przysiegli", i
zadne drugiemu nie przeszkadza), o tyle, jak sam pisales, nazwa
domeny musi byc krotkim, jednym slowem (kto by wpisywal takiego
tasiemca jak np. wydawnictwo-tekst-sp-z-o-o.com.pl ? ;-)) i w tym
momencie staje sie bardzo niejednoznaczna.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl