Re: Admin vs. user - przy okazji irc'a

Autor: Jarek Lis (lis_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 11 Nov 1996 - 12:08:51 MET

Gregory BRZESKI <gregory_at_webcorp.co.uk> wrote:
: W kapitalizzzzzzzzzmie w ktory ja zyje sprawa na uczelniach wyglada
: nastepujaco:
: - student niema prawa czegokolwiek adminowac na uniwerku... jedynie moze
: pracowac w 'help desk' lub jako 'lab support' ale nie daje mu to ZADNYCH
: uprawnienie do systemu (oprocz obslugi programu ktory pozwala zmieniac
: hasla i zwiekszac quote)
: - ZADEN student niema prawa miec wlasnego serwerka na uniwerku - w
: polsce jest norma ze kazda sala ma osobny serwerek administrowany przez
: jakiegos studenta.
: - ZADEN wydzial czy nawet organiazacja wewnatrz uniwersytecka niema
: prawa miec wlasnego serwera.

Nie wiem co to za uniwersytet, ale w Bristolu [tez UK], to na pewno
wydzial EE mial swoje servery, bywaly servery 'salowe' - jak jest na sali
30 bezdyskowych Sunow, to trzeba im w poblizu jakis server postawic i
przynajmniej jednego 'postgraduate' [czyli magistrant lub doktorant]
prosilem o zalozenie konta.

Zreszta - latwo sprawdzic. Poszukaj adresy e-mail *.*.*.ac.uk,
i zobacz ile z nich bedzie mialo co najmniej postac cs.*.ac.uk,
czy ee.*.ac.uk.

Owszem - wlasne servery studentow raczej nie istnialy. Sieci w akademikach
pare lat temu tez nie bylo, wiec wstawic nie bylo gdzie. Ale to bylo uk,
a nie US.

: - ponizesze uslugi takze sa wyciete i niema mozliwosci z nich korzystac:
: - talk
: - ping
: - traceroute [..]

Czesc z nich mozna sobie skompilowac samodzielnie...

: uniwersytecki jest polaczony siecia, w prawie kazdym pokoju stoi
: terminal podlaczony do sieci (ethernet lub serial), terminala to naogol
: PC klasy od 286 - P100, troche sal z terminalami tekstwymi. Wszytsko
: jest obslugiwane przez cztery mocniejsze serwery poloczne NIS'em aby
: user'zy mieli ten sam identyfikator i haslo na wszytskich maszynach, a
: katalogi user'ow sa podmontowane NFS'em. Czyli tak prawde mowiac serwery
: dzialaja tylko jako sila przerobowa dla procesow user'ow (no i nawet sie
: nazywaja CPU Serwers z czego sie poczatkowo smialem).

I co - na 26000 osob nie znajdzie sie 100 takich, co lacznie zajma 500%
CPU tych 4 maszyn? Co najmniej dziwne.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |