Re: Admin vs. user - przy okazji irc'a

Autor: Gregory BRZESKI (gregory_at_webcorp.co.uk)
Data: Sun 10 Nov 1996 - 21:56:04 MET

Jarek Lis wrote:

> Taka cyrkulacja kadr jest zdaje sie standardem w kapitalizmie - starszy
> student doksztalca sie administrujac uczelniany server, po czym odchodzi na
> lepiej platny etat.

W kapitalizzzzzzzzzmie w ktory ja zyje sprawa na uczelniach wyglada
nastepujaco:

- student niema prawa czegokolwiek adminowac na uniwerku... jedynie moze
pracowac w 'help desk' lub jako 'lab support' ale nie daje mu to ZADNYCH
uprawnienie do systemu (oprocz obslugi programu ktory pozwala zmieniac
hasla i zwiekszac quote)
- ZADEN student niema prawa miec wlasnego serwerka na uniwerku - w
polsce jest norma ze kazda sala ma osobny serwerek administrowany przez
jakiegos studenta.
- ZADEN wydzial czy nawet organiazacja wewnatrz uniwersytecka niema
prawa miec wlasnego serwera.

- ponizesze uslugi takze sa wyciete i niema mozliwosci z nich korzystac:
        - talk
        - ping
        - traceroute
        - irc
        - crontab
        i cala jeszcze dluga lista
        - wszytskie usulgi typu 'top' 'dmesg' etc takze nie sa
                dostepne dla [l]userow

Aby ktos zaraz tu nie krzyczal ze to maly uniwerek to podam kilka
danych: 26.000 osob (studenci, wykladowcy, administracja itp), 27
oddzielnych sitow wchodzacych w jeden campus, kazdy budynek
uniwersytecki jest polaczony siecia, w prawie kazdym pokoju stoi
terminal podlaczony do sieci (ethernet lub serial), terminala to naogol
PC klasy od 286 - P100, troche sal z terminalami tekstwymi. Wszytsko
jest obslugiwane przez cztery mocniejsze serwery poloczne NIS'em aby
user'zy mieli ten sam identyfikator i haslo na wszytskich maszynach, a
katalogi user'ow sa podmontowane NFS'em. Czyli tak prawde mowiac serwery
dzialaja tylko jako sila przerobowa dla procesow user'ow (no i nawet sie
nazywaja CPU Serwers z czego sie poczatkowo smialem).

No i tak to mamy w kapitalizzzzzzzmie... student jest tylko [l]userem i
nieduzo ma do powiedzenia, a tym bardziej do administracji siecia
uniwersytecka.

Z pozdrowieniami,

Grzegorz BRZESKI

--
Gregory BRZESKI           gregory_at_webcorp.co.uk

           http://www.webcorp.co.uk/
=============Your Internet Partner+++++++++++++