Re: sat cd

Autor: Ryszard Gabryszewski (kacper_at_haydn.cbk.waw.pl)
Data: Sun 20 Oct 1996 - 12:37:22 MET DST

On 19 Oct 1996, Jarek Lis wrote:

> Teraz to sie raczej w gore przenosi. Ponad 10GHz.
> 1GHz to dzis jeszcze prawie "klasyczna" technologia. Radioamatorzy pracuja
> na 2.4G.

Zanim "sie przeniesie" to jeszcze to potrwa co najmniej roczek :-)

> GPS sie kiepsko nadaje. Jest bardziej nastawiony na odbior niz nadawanie.
> Predzej uzylbym kuchenki mikrofalowej, poradzieckiego generatora, radiolinii
> etc.

GPS sie swietnie do tego nadaje wlasnie dlatego, ze masz odbiornik. Jesli
ten odbiornik potraktujesz jako "satelite" a satelite jako stacje bazowa,
to masz dokladnie ten problem o jakim pisales. I masz o tyle lepsza
pozycje wyjsciowa, ze mozesz zagluszac blizej "satelity" :-)

> : Jesli masz na mysli antene paraboliczna, to nie masz racji. Ona calkiem
> : ladnie sieje sygnalem "po bokach".
>
> Ile to jest "ladnie", ile to jest "bok" ?

Ladnie na bok oznacza to, ze mozesz spokojnie zlokalizowac zrodlo. Taka
_teoretyczna_ mozliwosc istnieje podobnie jak mozna _teoretycznie_
zagluszac sygnal idacy do satelity.

> : Nie wiem czy porownanie z teleskopami jest tu trafne. W kocu chodzilo
> : chyba o wysylanie szumu a nie odbieranie sygnalu.
>
> A przy nadawaniu? Laser korzysta przy tym z teleskopu. Moce olbrzymie,
> wiec "uplyw boczny" zamienia sie na oslepianie obslugi.

O czym Ty piszesz ???
Aby skierowac wiazke swiatla np do satelity korzysta sie oczywiscie z
ukladow optycznych, ale uplywu bocznego nie ma. Pewnie dlatego, ze sama
wiazka jest juz spojna, a uklad jest tak zaprojektowany by nie
rozszczepial tej wiazki :-) Uklad ten moze ja poszerzac ale w bardzo malym
stopniu (zmiany do kilku %). Wiekszym problemem jest pochlanianie.
Co to znaczy "moc olbrzymia" ?

> A odbior czy nadawanie ... istnieje regula mowiaca ze charakterystyka
> anteny przy nadawaniu i odbiorze jest identyczna, wiec jesli obrocenie
> talerza o dwa stopnie uniemozliwia odbior, to i nadawana moc w tym kierunku
> jest mala.

Pewnie tak jest. Tylko, ze z sygnalem wyjsciowym mozesz robic co chcesz,
ale sygnal wejsciowy (ten ktory powrocil) zostal zmodyfikowany przez
warunki zewnetrzne (rozproszony w atmosferze, spolaryzowany etc). Dzieki
temu wlasnie moze badac przerozne zjawiska. Jesli chodzi o komunikacje,
sa to zjawiska niekorzystne, moga byc jednak przydatne w identyfikowaniu.

---
Ryszard Gabryszewski #### phone: +48.22.403766 ext. 321, fax: +48.22.403131
        e-mail: kacper_at_cbk.waw.pl # http://www.camk.edu.pl/~kacper