sat cd

Autor: Ryszard Gabryszewski (kacper_at_haydn.cbk.waw.pl)
Data: Sat 19 Oct 1996 - 15:02:50 MET DST

Jarek Lis <lis_at_ict.pwr.wroc.pl> wrote:

> Dziekuje za objasnienie niedowiarka, ale ten przyklad z modemami jest o
> tyle
> niefortunny, ze 50Hz to one nie uzywaja, i jak dobry modem, to jest w
> stanie
> do pewnego poziomu takie zaklocenia odfiltrowac.
> Oczywiscie z 500Hz bedzie gorzej, a jak zaklocac, to raczej po prostu
> szumem.

Wiekoszosc satelitow (przynajmniej tych nowszych i chyba wszystkich
wojskowych) uzywa czestotliwosci ok. 1 GHz. Jezeli ktos sie czuje na
silach, to moze sprobowac zaklocic komunikacje :-)
Najprosciej chyba zrobic to korzystajac ze sprzetu GPS. Jest on relatywnie
tani. Mozna domowym sposobem wykonac jakis zaszumiacz i zobaczyc z jakiej
odleglosci jest sie w stanie zagluszyc sygnal. Jesli ktos ma dodatkowe
pytanka dotyczace konkretnych czestotliwosci, sluze informacjami.
Powodzenia :-)

> Z naciskiem na "znacznie". Byc moze jest taka czulosc potrzebna, ze
> zeby miec sygnal porownywalny z szumem otoczenia, to trzeba znalesc sie
> 100m od nadajnika, i w dodatku miec odbiornik nacelowany na niego
> z dokladnoscia do 1st.

Jesli masz na mysli antene paraboliczna, to nie masz racji. Ona calkiem
ladnie sieje sygnalem "po bokach".

> Zreszta - co ja Ci bede tlumaczyl - na teleskopach sie chyba znasz
> dobrze,
> a przeciez to taka sama fala i taka sama antena. Jak sie takiego
> czegos uzywa do oswietlania (np laserowy pomiar odleglosci do ksiezyca),
> to duzo widac z "z boku"?

Nie wiem czy porownanie z teleskopami jest tu trafne. W kocu chodzilo
chyba o wysylanie szumu a nie odbieranie sygnalu.
A co do laserowego pomiaru odleglosci do Ksiezyca: odbiera sie tylko do
kilku procent wysylanego sygnalu, a reszta m.in. trafia "na boki" :-)
(Odblysniki laserowe sa w bardzo dobrym stanie jak dotychczas).

---
Ryszard Gabryszewski #### phone: +48.22.403766 ext. 321, fax: +48.22.403131
        e-mail: kacper_at_cbk.waw.pl # http://www.camk.edu.pl/~kacper