Re: Netykieta (Bylo: Re: WARTA S.A. - NIC NIE WARTA !!! [ N O W E ])

Autor: Pawel F. Gora (gora_at_if.uj.edu.pl)
Data: Wed 07 Aug 1996 - 00:02:59 MET DST

Jaroslaw Strzalkowski wrote:

> In pl.listserv.polip Pawel F. Gora <gora_at_if.uj.edu.pl> wrote:
>
> duzo argumentow
> =

> I bardzo dziekuje - jak widze jestes pierwsza osoba, ktora sprzeciwia
> sie "zrobieniu" porzadku z Krokosem. =

Nie, nie sprzeciwiam sie "zrobieniu porzadku z Krokosem". Sprzeciwiam
sie =

"zrobieniu porzadku" metodami niedopuszczanymi przez netykiete.

Piotr Piatkowski wrote:

> In pl.listserv.polip Pawel F. Gora <gora_at_if.uj.edu.pl> wrote:
[...]
> : W dodatku jeden
> : z Oponentow zasugerowal, ze wysylane listy-bomby "nie beda mialy
> : stalego nadawcy i subjectu". Czyli - o ile wlasciwie to odczytuje -
> : beda mialy sztucznie generowane naglowki. Nazwijmy to po imieniu: bed=
> : mialy falszowane naglowki. A to jest znacznie, _znacznie_ powazniejsz=
> : wykroczenie niz wysylanie spamu.
> =

> ...ale przynajmniej takie post=EApowanie nie za=B6mieca skrzynek
> _TYSI=A1COM_ ludzi. =

Rozumiem, ze niniejszym przyznajesz sie do (zamiaru?) wysylania listow
ze
sfalszowanymi naglowkami. Gdybys byl studentem fizyki na UJ, stracilbys
za =

to konto. For life. Za mailbombing zreszta tez...

[...]
> Dlaczego zatem moje post=EApowanie jest bardziej naganne?

Sam sobie na to odpowiedz. Ty jestes administratorem i bardzo, ale to
bardzo i
ponadprzecietnie doswiadczonym uzytkownikiem. Jednak zasady sieci winny
byc takie =

same dla net-gurus, dla wannabies (jak nizej podpisany) i dla zwyklych
zjadaczy
chleba. Co robi zwykly uzytkownik, gdy dostaje list od
ktos_at_nie.wiadomo.gdzie
Nie radzi sobie. I dlatego falszowanie maili cala netykieta traktuje
jako jedno
z najpowazniejszych wykroczen - nawet wowczas, gdy ktos wczesniej inne
zasady =

naruszyl. _Mnie_ wydaje sie to elementarne (Watsonie), ale moze ja
jestem starej =

daty...

Mozesz powiedziec, ze jako uzytkownik doswiadczony wystepujesz "w
imieniu" jakiejs =

milczacej wiekszosci i niejako wyreczasz ich - to nie zwykli ludzie,
ktorych byc
moze listy Krokosa draznia _osobiscie_ mu je zwracaja, ale ty robisz to
za nich
niejako hurtem. OK, ale zauwaz, ze w ten sposob uzurpujesz sobie pozycje
"rowniejszego"
i takiego, kto "wie lepiej". Bardzo dziekuje, ale wolalbym nie
skorzystac.

Innymi slowy, siec - jak wiedziec powinienes i zapewne nawet wiesz, ale
z niepojetych
dla mnie powodow wiedzy tej nie uzywasz - wypracowala metody walki z
tymi, ktorzy
lamia netykiete. Zwroc gosciowi uwage prywatnie (zwrociles, nie
poskutkowalo).
Zwroc sie do postmastera. W wypadku spamu daj znac do
news.admin.net-abuse.misc.
Zorganizuj akcje odbijania listow, ale tylko tych, ktore odbijajacy sami
otrzymaja
- jesli ci sie uda, bedzie to skuteczniejsze od mailbombingu, bo a) nikt
cie nie =

oskarzy o lamanie netykiety, b) jesli Krokos (czy ktokolwiek inny)
dostanie
listy od N osob, to moze sie zastanowi czemu to ludzie go tak nie lubia
i dojdzie
do jakichs konstruktywnych wnioskow; jesli bedzie dostawal tylko bomby i
bedzie
wiedzial, ze nadawcami sa X, Y i Z, to pomysli, ze nie podoba sie tylko
X, Y i Z,
natomiast wszyscy pozostali tesknia do jego przesylek lub sa im one
obojetne. (A,
wlasnie: jesli _nie_ uda ci sie zmobilizowac ludzi do obijania
przesylek, to w istocie =

okaze sie, ze innym sie one podobaja lub sa im obojetne. Pomyslales o
tym?)
Ty tymczasem od razu z mailbombami i to jeszcze falszowanymi...

Wreszcie, czy zdajesz sobie sprawe z tego, ze gdy jakis guru swiadomie
zaczyna
lamac netykiete (a, powtarzam, mailbombing i falszowanie to jest
zlamanie
netykiety), zacheca w ten sposob rozmaitych palantow do robienia tego
samego?
Jas napisze cos, co sie Stasiowi nie spodoba, wiec Stas dalejze
bombardowac
Jasia - Pi=B1tkowskiemu bylo wolno, to czemu Stasiowi nie ma byc wolno?

> : OK, siec nie takie rzeczy widziala i nie takie jeszcze zobaczy. Ale
> : pojac nie moge, jakim sposobem straszyc mailbombingiem i falszowanymi=

> : listami moga osoby, ktore sa administratorami jednego z
> : najpowazniejszych wezlow sieci w Polsce, z ktorych jedna jest
> : czlonkiem-zalozycielem PSI i ktore dla rozwoju Internetu w Polsce sa
> : niezwykle zasluzone (powaznie).
> =

> Tak, ja te=BF jestem cz=B3onkiem-za=B3o=BFycielem PSI.

Wlasnie ciebie mialem na mysli.

[...]
> I to w=B3a=B6nie tam - na IRC - nauczy=B3em si=EA,
> =BFe czasami jedyn=B1 metod=B1 na czyje=B6 chamstwo jest takie samo
> post=EApowanie, =BFe s=B1 osoby, do kt=F3rych dociera jedynie rozwi=B1z=
anie
> si=B3owe. =AFe dopiero gdy poczuj=B1 na karku siln=B1 r=EAk=EA, zaczyna=
j=B1
> zachowywa=E6 si=EA odpowiednio. =

Czyli rzeczywiscie - wiesz lepiej i jestes rowniejszy od innych (nie
mowie
o IRC, gdzie jestes administratorem, ale o dyskusji na przyklad w
pl.rec.travel,
gdzie jestes takim samym dyskutantem, jak Krokos).

> Wiem =BFe to niehumanitarne, nieetycznie i
> nie wiadomo jeszcze nie-co. Tylko =BFe takie niestety jest =BFycie.

Zatem trzeba sie postarac, zeby bylo lepsze. Twoja wiedza, pozycja i
doswiadczenie
raczej do takich dzialan powinna cie naklaniac, nie zas do bycia
samozwanczym net-cop.

[...]
> Tak, i czeka=E6 a=BF pan Krokos zepsuje nam opini=EA, przynajmniej w=B6=
r=F3d
> os=F3b kt=F3re nas (znaczy mnie, Jarka i jeszcze kilku os=F3b kt=F3re s=
i=EA
> pojawi=B3y w jego ostatnich paszkwilach) jeszcze nie znaj=B1 na tyle,
> =BFeby wiedzie=E6 =BFe to co pisze pan Krokos to w wi=EAkszo=B6ci jego
> wymys=B3y...

A nie boisz sie, ze wsrod osob, ktore cie znaja z dotychczasowych
dokonan,
mozesz sobie zepsuc opinie wlasnie lamiac netykiete? =

Pawel Gora
Institute of Physics, Jagellonian University, Cracow, Poland
http://zfs.if.uj.edu.pl/gora/
gora_at_if.uj.edu.pl