Oplaty za NASK

Autor: Tomasz Lukaszewicz (tlukasz_at_laser.mimuw.edu.pl)
Data: Wed 29 Nov 1995 - 17:49:21 MET

Witam,

   Wszedzie obecne sa protesty przeciwko planowanej przez NASK podwyzce oplat
za uzytkowanie Internetu. Poparlbym ten protest, ala jak na razie mam spore
watpliwosci. Moze ktos je rozwieje...

   UCZELNIE. Przeciez NASK to instytucja panstwowa, podobnie jak i KBN
fundujacy Internet uczelniom. Jesli NASK podniesie oplaty o x zlotych, to KBN
bedzie musial zaplacic x zlotych wiecej. Za to jednak NASK zdobedzie
x zlotych wiecej, w sumie wiec pieniadze pozostana 'w panstwie', jako ze
obie te organizacje sa panstwowe. No, chyba ze sie myle i za uzyskana nadwyzke
prezesi NASK-u kupia sobie nowe samochody. Wszystko to powoduje, iz mam
watpliwosci, czy niepokoj na panstwowych uczelniach jest uzasadniony; KBN
bedzie mogl dostac wiecej pieniedzy na Internet, bo beda wieksze wplywy
z NASK-u, no chyba ze sie myle i - jak mowilem - NASK przeznaczy dodatkowe
dochody na zakup samochodow itp. Inaczej jednak pieniadze te nie 'wsiakna'
- bo gdzie!

  UZYTKOWNICY KOMERCYJNI. Rozumiem, ze oni protestuje przeciwko temu, ze
_JEDYNY_ dostawca Internetu w Polsce wykorzystuje swoja monopolistyczna
pozycje i zawyza ceny. Ja jednak (byc moze mylnie) slyszalem, ze oprocz
NASK-u istnieja na rynku rozne firmy z nim nie zwiazane (nie 'ciagnace'
IP od NASK-u), nie maja one jednak duzego znaczenia, bo sa od NASK-u
drozsze. Czy wiec nie chodzi po prostu o to, zeby zablokowac podwyzke
cen u panstwowego dostawcy, do tej pory i tak tanszego, niz konkurencja
prywatna? A wiec, o dzialanie 'czysto we wlasnym interesie'?

   Mam nadzieje, ze moj list nikogo nie urazi. Chcialem po prostu wyjasnic
pewne nie do konca oczywiste zagadnienia.

--
Tomasz /Lukaszewicz
http://laser.mimuw.edu.pl/~tlukasz