Re: Domeny w 0.42 - uwagi Irka

Autor: Ireneusz Neska (irek_at_nask.org.pl)
Data: Fri 20 Oct 1995 - 14:26:10 MET

On Fri, 20 Oct 1995, Wladyslaw Majewski wrote:

> Irek:>Czy kazda firma (np. 2 osoby + fax w domu prywatnym) moze byc
>
> Irku,
> w naszej intencji ten dokument mial byc dla Ciebie wsparciem przy
> podejmowaniu decyzji, ktorych swobody nie chcielismy ograniczac.
> Sadzilismy, ze potrafisz wyznaczyc granice, oddzielajaca
> firmy lokalne od ogolnokrajowych.
> Jesli wolisz miec bardziej szczegolowe wytyczne - mozemy rzecz na
> przykladach przeanalizowac i wnioski jednolicie sformulowac.

Nie chcialbym aby w dokumencie bylo bardzo szczegolowo. Moje pytanie bylo
tylko w celu konsultacji.

> Irek: >Co zrobic z istniejacymi juz domenami np.
> mysle, ze w Internecie fuw juz jest Instytucja,
> a na pewno uw jest rozpoznawalny jednoznacznie.

Uniwersytet Mikolaja Kopernika Torun.

> Sadze, ze ma to sens.

> Bo nikt tego dotad osobno nie rozwazal.
> Ja (osobiscie, bez zadnej dyskusji) sadze, ze jesli administrator
> odpowiedniej domeny sie zgodzi, to w pewnych wypadkach mozna by
> o tym myslec, ale zasada powinno byc w takich sytuacjach:
> uzytkownik.provider.net.pl lub system terytorialny,
> mam jednak swiadomosc, ze idei domeny prasa.pl bronilem
> zakladajac, ze bedzie ona zbudowana prawie wylacznie z MX-ow.

To znaczy, ze propozycja jest nastepujaca: Firma ktora ma konto u
providera ma standardowo adres: firma_at_provider.net.pl. Akceptujemy
rekordy MX lub domeny dla tych firm tylko w postaci: firma.region.pl (nie
firma.com.pl)? Dopiero firma dolaczajaca sie do intennetu na stale moze
miec adres firma.com.pl? Ja bym raczej byl sklonny zaakceptowac rekordy
MX dla firm w domenie com.pl (zreszta tak w tej chwili robie).

> (...)
> Propozycja wysokich oplat prohibicyjnych byla przedstawiana w
> dyskusji i zostala przez wiekszosc odrzucona. Z pewnoscia Twoje
> stanowisko spowoduje, ze sprawa wroci na wokande.
> Sadze, ze w takim wypadku powinienes odpowiedziec nam na pytania:
> a na co i dla kogo ta akcyza od luksusu krotkiej nazwy domeny bedzie
> przeznaczona?

Ja jestem zwolennikiem jak najkrotszych nazw. W tej chwili 90% nowych
klientow to sa firmy komercyjne. Dlatego tez zakladam, ze cztery
dodatkowe znaki .com sa niepotrzebna strata miejsca. Wysokie oplaty za
rejestracje bezposrednio w pl powodowalyby, ze rejestrowalyby sie tu
naprawde duze firmy (i o to mi chodzi - duze ogolnopolskie firmy w PL,
wszystkie inne firmy w com.pl lub region.pl).

> I jeszcze jedno: czy naprawde InterNIC moze cokolwiek Tobie
> nakazac?

Jesli ktos zglosi w InterNIC-u, ze nie chce zarejestrowac dla nich domeny
moze spowodowac, ze InterNIC zabierze mi obsluge domeny PL i da to komus
kto bedzie rejestrowal wszystkie domeny.

> (...)
> Mnie osobiscie wydaje sie to dobrym pomyslem, ale warto by miec
> w zanadrzu rozwiazanie dla sytuacji, gdy w danym regionie jest
> kilku jnowak-ow
> Tez mi sie podoba. To moze tu otworzyc by droge dla mojego
> ukochanego pomyslu etykietek zawodowych dla kont uzywanych
> przez osoby wykonujace wolny zawod do celow zawodowych
> (.prasa, .lekarz, .mecenas, itp.)

Jak juz pisalem jestem za domena w postaci inicjalnazwisko.region.pl i
tylko w przypadku, gdy ma podlaczony na stale komputer do internetu. W
kazdym innym przypadku musi miec adres: user_at_provider.net.pl. Natomiast
jestem przeciwny tworzeniu domen zawodowych.

> (...)
> Tu jest mowa tylko o tym, ze bedziesz staral sie delikwenta
> przekonac. Jak sie on uprze, to sobie odpuscisz.
> Ale przyklad jest zle dobrany: firma IBM od razu nazywa
> sie "Intnl Business Machiness" a nie Instytut Budowy Machin.
> Punktem wyjscia do sformulowania tego punktu byly malo
> madrze nazwane domeny, np. mof (ministerstwo obfitosci),
> czy put (Politechnika Poznanska).

Tu jest zgoda.

> (...)
> Nikt o tym dotad nie pomyslal, ale propozycja wyglada
> sensownie.
>
> Wladek

Irek