Re: Domeny, wersja 0.42

Autor: Ireneusz Neska (irek_at_nask.org.pl)
Data: Fri 20 Oct 1995 - 12:45:16 MET

On Fri, 20 Oct 1995, Jaroslaw Rafa wrote:

> [...]
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> Odpowiedz masz podkreslona powyzej!!!
> Jako pomyslodawca tej reguly sprobuje sprecyzowac: dla mnie firma
> *ogolnokrajowa* to jest taka, ktora posiada swoje oddzialy (siedziby) w co
> najmniej kilku miastach Polski. Taka firma moze byc zarejestrowana w domenie
> .com. Firma, ktora posiada *jedna siedzibe* w *jednym miescie*, podlega pod
> domene terytorialna.

Czy firma, ktora ma w danej chwili jeden oddzial a planuje (lub nawet nie
planuje, a zdarzy sie, ze bedzie miala) utworzenie wiecej oddzialow nie
powinna od razu otrzymac domene com? Zreszta sam o tym mowisz w nastepnym
paragrafie. Kazda firma moze powiedziec, ze za trzy miesiace utworzy
sobie drugi oddzial i nie mozesz zakladac, ze cie oszukuje. Ja uwazam, ze
nie mozna zadnej firmy zmusic, zeby zarejestrowala sie w domenie
regionalnej. Moge do tego namawiac (i to robie), ale nie moge odmowic
rejestracji ich w domenie com. Zreszta w Stanach WSZYSTKIE firmy
komercyjne rejestruja sie w domenie com.

> [...]
> czy mim.uw.edu.pl, o ile oczywiscie zgodzimy sie, ze uw.edu.pl jednoznacznie
> kojarzy sie z Uniwersytetem Warszawskim (a nie np. Wroclawskim) ;-)
> To chyba bedzie latwiej zmienic na oa.uw.edu.pl niz fuw i mimuw...
> Czy to podlega pod jakas uczelnie?
> O ile to jest to co mysle, to umk.edu.pl byloby dobre.
> Znowu - czy te dwie domeny naleza do jakiejs uczelni i do jakiej?
> Zostawic oczywiscie! Na temat tej konkretnej nazwy juz byla dyskusja na
> liscie. IFJ jest jeden w Polsce, wiec nazwa jest jak najbardziej prawidlowa.

Ja nie jestem za likwidacja tych domen. Oczekuje tylko opinii.

> A byly takie? Nonsens.

Oczywiscie i dlatego zaczalem akcje likwidowania tych domen.

> Tak jak w przypadku firm powyzej. Ponadlokalny provider to taki, ktory ma,
> lub przynajmniej zamierza budowac, siec swoich wezlow obejmujaca wiecej niz
> jedno miasto. Zas firma, ktora ma jeden komputer z podpietymi kilkoma
> modemami i ogranicza sie do zapewniania dostepu uzytkownikom ze swojego
> miasta i okolic (takie zalozenie mozna automatycznie przyjac z uwagi na
> taryfy telekomunikacyjne) bedzie w domenie regionalnej.

Ale ta sama firma moze zalozyc drugi serwer w innym miescie, potem
nastepny itd. W takim przypadku nie mozesz z gory zakladac ze firma sie
nie rozbuduje.

> [...]
> >
> Oj, chyba bardzo slusznie !!!
> >
> Moim zdaniem nie powinno byc. To kwestia umowy miedzy providerem i klientem.
> Wg mnie nie wolno czegos takiego robic bez zgody tego, na kogo sie kieruje MX.

Chodzi o to, ze firma, ktora ma konto u providera nie chce miec adresu
firma_at_provider.net.pl tylko user_at_firma.com.pl. MX bylby na maszyne
providera. Uwazam ze to jest do zaakceptowania. Do zaakceptowania bylyby
rowniez domeny, w ktorych bylby tylko MX.

> [...]
> posiadania, lub co najmniej zamiaru postawienia w najblizszym czasie, co
> najmniej jednego komputera dolaczonego laczem stalym do Internetu, zeby
> uniknac tworzenia "pustych" domen, np. bedacych tylko MX-ami, nie
> zawierajacych zadnych hostow. Pod wplywem glosow innych ten zapis z projektu
> usunieto, ale uwazam, ze powinien obowiazywac szczegolnie wlasnie w przypadku
> osob prywatnych. Chcesz domene - owszem, ale pod warunkiem ze cos fizycznie w
> tej domenie masz. Inaczej kazdy uzytkownik bedzie chcial wlasna domene i nikt

Oczywiscie, warunkiem rejestracji domeny dla osoby prywatnej byloby
posiadanie przynajmniej jednego komputera na stale (lub prawie na stale)
dolaczonego do internetu, a nie tylko MX na inna maszyne.

> Jeden z tych trzech wariantow w zaleznosci od potrzeb (ilu bedzie chetnych o
> takim samym nazwisku).

Ja bylbym za wersja inicjalnazwisko.region.pl. Problem tylko jak
odrozniac osoby o tym samym inicjale i nazwisku.

> [...]
> podlaczony laczem stalym do sieci*, bo rozumiem ze o takich chodzi w
> tworzeniu domen dla prywatnych osob (tylko ilu takich bedzie? czy to nie jest
> dyskusja na wyrost?)
> [...]
> ^^^^^^^^^^^^^^^

> ^^^^
> >
> A czy IBM ma nazwe polska?
> W przypadku firm takich jak IBM sprawa jest oczywista, ale w tym
> zapisie chodzilo przede wszystkim o to, zeby Politechnika Poznanska nie
> nazywala sie .put (Poznan University of Technology), a Ministerstwo Finansow

OK, moge namawiac, ale i tak ostateczna decyzja nalezy do klienta.

Przy okazji chcialem oglosic, ze stworzylismy formularz rejestracyjny dla
rejestracji w domenie PL, domenach funkcjonalnych i regionalnych
obslugiwanych przez NASK. Formularz jest dostepny w:
ftp://ftp.nask.org.pl/pub/templates/domain-polish.txt

Irek

---
Ireneusz Neska                           |  E-mail: irek_at_nask.org.pl
Research and Academic Network in Poland  |  Tel/Fax: (+48 22) 268000
Bartycka 18                              |  Tel: (+48 22) 200381 x. 843, 852
00-716 Warsaw, Poland                    |  NIC-Handle: IN3