Re: Domeny, wersja 0.42

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Fri 20 Oct 1995 - 12:00:24 MET

> Date sent: Thu, 19 Oct 1995 11:30:44 +0100
> Send reply to: polip_at_man.lodz.pl
> From: Ireneusz Neska <irek_at_nask.org.pl>
> To: Multiple recipients of list <polip_at_man.lodz.pl>
> Subject: Re: Domeny, wersja 0.42

> Oto moje uwagi co do tego dokumenu.

[...]
> Czy kazda firma (np. 2 osoby + fax w domu prywatnym) moze byc
> zarejestrowana w domenie com.pl? Jesli nie to gdzie przebiega granica
> miedzy rejestracja w domenie regionalnej i funkcjonalnej?

Odpowiedz masz podkreslona powyzej!!!
Jako pomyslodawca tej reguly sprobuje sprecyzowac: dla mnie firma
*ogolnokrajowa* to jest taka, ktora posiada swoje oddzialy (siedziby) w co
najmniej kilku miastach Polski. Taka firma moze byc zarejestrowana w domenie
.com. Firma, ktora posiada *jedna siedzibe* w *jednym miescie*, podlega pod
domene terytorialna.

> Co zrobic z istniejacymi juz domenami np.
> fuw.edu.pl
> mimuw.edu.pl
No coz, akurat z tymi dwiema domenami (zwlaszca z pierwsza) moze byc spory
problem, bo sa one powpisywane w Bog wie ilu plikach konfiguracyjnych mnostwa
komputerow na calym swiecie. Proponuje pozostawic je na razie (na jak dlugo?)
jako aliasy, a umiescic je w prawidlowej strukturze, np. jako fiz.uw.edu.pl
czy mim.uw.edu.pl, o ile oczywiscie zgodzimy sie, ze uw.edu.pl jednoznacznie
kojarzy sie z Uniwersytetem Warszawskim (a nie np. Wroclawskim) ;-)
> oauw.edu.pl
To chyba bedzie latwiej zmienic na oa.uw.edu.pl niz fuw i mimuw...
> camk.edu.pl
Czy to podlega pod jakas uczelnie?
> ncu.edu.pl
O ile to jest to co mysle, to umk.edu.pl byloby dobre.
> ichf.edu.pl
> igf.edu.pl
Znowu - czy te dwie domeny naleza do jakiejs uczelni i do jakiej?
> ifj.edu.pl
Zostawic oczywiscie! Na temat tej konkretnej nazwy juz byla dyskusja na
liscie. IFJ jest jeden w Polsce, wiec nazwa jest jak najbardziej prawidlowa.
> Poza tym proponuje zlikwidowac domeny w postaci miasto.edu.pl.

A byly takie? Nonsens.

> Jak rozroznic providerow lokalnych od ponadlokalnych?

Tak jak w przypadku firm powyzej. Ponadlokalny provider to taki, ktory ma,
lub przynajmniej zamierza budowac, siec swoich wezlow obejmujaca wiecej niz
jedno miasto. Zas firma, ktora ma jeden komputer z podpietymi kilkoma
modemami i ogranicza sie do zapewniania dostepu uzytkownikom ze swojego
miasta i okolic (takie zalozenie mozna automatycznie przyjac z uwagi na
taryfy telekomunikacyjne) bedzie w domenie regionalnej.
[...]
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> ^^^^^^^^^^^^^
>
> Proponuje zmienic na:
> ktorzy posiadaja poprawnie skonfigurowany primary Name Server i
> przynajmniej jeden secondary Name Server. Poprawnosc konfiguracji
> sprawdza i akceptuje administrator domeny funkcjonalnej.

Oj, chyba bardzo slusznie !!!
> I pytanie: co np. z rekordami MX dla firmy kierowanymi na serwer
> providera. Nic na ten temat nie ma w dokumencie.

Moim zdaniem nie powinno byc. To kwestia umowy miedzy providerem i klientem.
Wg mnie nie wolno czegos takiego robic bez zgody tego, na kogo sie kieruje MX.
[...]
> Proponuje dodac zdanie o zasadach rejestracji dla osob prywatnych. Jakies
Ja proponowalem, zeby zarejestrowac domene mozna bylo tylko pod warunkiem
posiadania, lub co najmniej zamiaru postawienia w najblizszym czasie, co
najmniej jednego komputera dolaczonego laczem stalym do Internetu, zeby
uniknac tworzenia "pustych" domen, np. bedacych tylko MX-ami, nie
zawierajacych zadnych hostow. Pod wplywem glosow innych ten zapis z projektu
usunieto, ale uwazam, ze powinien obowiazywac szczegolnie wlasnie w przypadku
osob prywatnych. Chcesz domene - owszem, ale pod warunkiem ze cos fizycznie w
tej domenie masz. Inaczej kazdy uzytkownik bedzie chcial wlasna domene i nikt
nad tym nie zapanuje.
> propozycje? Ktos zaproponowal rejestracje w domenach regionalnych. Ja
> jestem za tylko w jakiej postaci?
> nazwisko.region.pl
> inicjalnazwisko.region.pl
> imienazwisko.region.pl
Jeden z tych trzech wariantow w zaleznosci od potrzeb (ilu bedzie chetnych o
takim samym nazwisku).
> nazwisko.<cos???>.region.pl, np. cos = priv >

Ten wariant sprowadza sie do dyskusji nad tym, czy tworzyc nowa domene
funkcjonalna .priv. Poprzednie zapisy dokumentu wymagaja takiej dyskusji. Do
tej pory pojawialy sie propozycje utworzenia domeny .priv dla adresow
prywatnych uzytkownikow, ktorzy maja konta u providerow, czemu ja bylem
przeciwny. Natomiast nalezaloby rozwazyc, czy rzeczywiscie nie mialaby sensu
taka domena dla prywatnych uzytkownikow, ktorzy *maja w domu wlasny serwer
podlaczony laczem stalym do sieci*, bo rozumiem ze o takich chodzi w
tworzeniu domen dla prywatnych osob (tylko ilu takich bedzie? czy to nie jest
dyskusja na wyrost?)
[...]
                            ^^^^^^^^^^^^^^^

> Ten paragraf jest niewykonalny, np. IBM{.com}.pl
                                      ^^^^

A czy IBM ma nazwe polska?
W przypadku firm takich jak IBM sprawa jest oczywista, ale w tym
zapisie chodzilo przede wszystkim o to, zeby Politechnika Poznanska nie
nazywala sie .put (Poznan University of Technology), a Ministerstwo Finansow
.mof (Ministry of Finance).
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   sfrafa_at_cyf-kr.edu.pl, raj_at_inf.wsp.krakow.pl