Re: Prasa.pl

Autor: Jerzy Pawlus (Jerzy.Pawlus_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Wed 11 Oct 1995 - 15:38:56 MET

Wladyslaw Majewski pisze:

> 2. Poprzedni list pisalem, zanim znane byly wyniki glosowania
> nad dokumentem PSI o domenach.
> Obecnie dokument zostal przedstawiony do szerokiej dyskusji,
> ktora w jego swietle rozumiem tak:
> a. czy potrzebna jest domena funkcjonalna dla prasy
> b. czy jej administrowanie mozna powierzyc firmie ATM
>
> Odpowiadam:
> a. TAK, bo rola wolnej prasy w spoleczenstwie jest na tyle
> wyrozniona i wazna dla stabilnosci systemu spolecznego,
> ze az w USA uczynili z tego jedna z konstytucyjnych
> podstaw ustroju.

  Ale wlasnej domeny nie maja.

> Internet jest medium informacyjnym i jest wazne,
> by profesjonalisci od informacji byli w nim wyroznieni,
> przynajmniej gdy wystepuja w swej roli zawodowej.

  Nie wydaje mi sie aby dziennikarze byli kims wyjatkowym. Zaraz
  za nimi odezwa sie politycy, lekarze, nauczyciele itp.
  DNS nie moze sluzyc do dzielenia uzytkownikow na kategorie.
  Musi pozostac maksymalnie neutralny. Jezeli tak nie bedzie
  to co chwila bedziemy przezywac takie jak ta dyskusje.

  Zgadzam sie, ze prasa.pl jest i ladna i krotka. Ale to nie wszystko
  Sa powazne argumenty przeciw:

  1. Rodzi podzial w srodowisku dziennikarskim. Jedni beda zarejestrowani
     w domenach "firmowych" np. gazeta.pl a inni w "powszechnej" domenie
     prasa.pl
     Traci sie wiec na uniwersalnosci domeny prasa.pl chyba ze zmusi
     sie innych do rejestrowania swoich firm w tej domenie.
     Widze tu potencjalne zrodlo konfiktow.

  2. Na arenie miedzynarodowej domena prasa.pl nic nie znaczy a prowadzi
     tylko do kompletnego zamieszania. Jest to domena zupelnie obca
     obecnej filozofii nazw w Internecie.
     Czy jest to idea do konca zla to nie wiem. Proponuje aby pomyslodawcy
     zaproponowali RFC i przedstawili je do miedzynarodowej dyskusji.

> b. TAK, gdyz jesli ta domena powstanie, ktos to musi robic,
> a ATM chce i potrafi, a moim zdaniem mozna ufac,
> ze bedzie te role sprawowal rzetelnie.
> To, ze przy okazji ATM wystepuje z pewna inicjatywa
> promocyjna, jest okolicznoscia uboczna.

  Tak ale rodzi podejrzenia o probe zawlaszczenia pewnej wspolnej
  nazwy ktora ma sie nijak do inicjatywy ATM. Bo niby na jakiej zasadzie
  i dlaczego ATM ma kwalifikowac kto jest prasa a kto nie jest?

Jurek