Re: Jak ominac TP S.A.

Autor: Konrad Plich (konradpl_at_zt.piotrkow.tpsa.pl)
Data: Tue 12 Sep 1995 - 14:14:28 MET DST

On Tue, 12 Sep 1995, Jacek Piskozub wrote:

> Jesli w miescie jest juz hotel (a jeszcze lepiej pare) to ceny pokojow
> wymusi konkurencja. Nowy hotel bedzie msial splacic kredyt z wynajmowana
> pokojow po tejze cenie lub zbankrutowac.

> Odbieglismy daleko od TP SA. Wracam do watku: gdyby umozliwic konkurencje
> dla TP SA (tak jak promy sa konkurencja dla Chunnelu) jego dlugi byly by
> zmartwieniem wlascicieli nie klientow. Gdyby jeszcze sprywatyzowac TP SA
> (bron Boze jako monopol!), chocby za zlotowke, my (tym razem jako
> podatnicy) przestalibysmy w ogole do niego doplacac.
Trudno sie nie zgodzic. Natomiast wydaje mi sie ze warto tu dodac ze
monopolu w Polsce nie ma w sferze o ktorej dyskutujemy. W sieciach
lokalnych kazdy moze zostac operatorem i sam wlasnorecznie pilotowalem
sprawy trzech z mojego wojewodztwa. Dlaczego tylko trzech ? Wystarczy
jako zadanie ekonomiczne nr 2 pomnozyc te 2000 zl razy np 1000 abonentow,
zwiekszyc o paredziesiat procent dla ew. abonentow na wsi dolozyc koszty
dostepu do sieci nadrzednej (moje szacunkowe 2000 zl jest rowniez bez
kosztow sieci miedzymiastowej) policzyc podatek, amortyzacje, koszty
energii utrzymania pracownikow i czas jaki potrzebny jest np. dla
przekopania miasta wzdluz i wszerz. Teraz juz tylko znalec potrzebny
kapital i ... tu zwykle zaczyna sie problem. Ta inwestycja moze byc
oplacalna tylko jesli do inwestycji doplaci "pierwsza tura gosci". I to
wlasnie a nie utrudnienia administracyjne jest glowna przyczyna ze z
kilkudziesieciu operatorow majacych koncesje i porozumienia O WSPOLPRACY
z TP S.A. tylko kilku rozpoczelo wlaczanie abonentow.
Oplacalna jest dopiero siec miedzymiastowa (nie majaca nic wspolnego z
czasem usuwania awarii pojedynczego telefonu).
Tu pozostaje tylko zacytowac slowa ministra Zielinskiego z ostatniego KST:
"TP S.A. zainwestuje w ciagu najblizszych dwoch lat 2mln $ w siec
miedzymiastowa. 1/4 z tego to kredyty gwarantowane przez Panstwo, a
panstwo nie moze dopuscic aby jego tak wielka inwestycja byla nieoplacalna."
A juz tak na wlasny rozum: Czy Polske stac na budowe krajowej sieci SDH
dwa razy przez np. dwoch operatorow? A TP S.A. wlasnie taka siec buduje.
Pozdrawiam.
                                Konrad

| Konrad Plich |
| Telekomunikacja Polska S.A. | email: |
| Zaklad Telekomunikacji | konradpl_at_zt.piotrkow.tpsa.pl |
| w Piotrkowie Tryb. | konradpl_at_zpk.u.lodz.pl |