Re: KiB o Internecie

Autor: Maciej Otreba (motreba_at_lnx1.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 13 Dec 1994 - 12:31:02 MET

Maciek Uhlig (muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl) wrote:
: lbs_at_phys.ufl.edu wrote:

: > Sa publikacje w USA, ktore udostepniaja czesc swoich
: > artykulow, ale robia to z wlasnych, komercyjnych
: > serwerow. Co stoi na przeszkodzie, zeby GW rozprowadzala
: > swoje materialy z wlasnego serwera? TVP ma wlasny
: > serwer. Dlaczego nie GW?

: > Analogia do tablic reklamowych przy drogach jest oczywista.

: i przywolal fragment LAP, w ktorym jest mowa o tych problemach.

: Dowiedzielismy sie od Andrzeja Gorbiela, ze Gazeta nie ma zadnego
: interesu, by publikowac sie w sieci. Od Jarka Strzalkowskiego wiemy,
: ze redakcje az sie prosza, by ich teksty publikowac w sieci.
: Postawmy zatem pytanie, dlaczego? Jesli redakcje nie sa zainteresowane,
: a chca, to znaczy, ze:
: 1. albo ludzie majacy dostep do sieci chca czytac przez siec gazete
: 2. albo ludzie nie chca, bo nie wiedza, i trzeba im dac znac, ze jest
: cos takiego, jak gazeta.
: W przypadku 1. mamy do czynienia z sytuacja, gdy umieszczenie tekstu
: w sieci przynosi straty, gdy ludzie potem nie pojda do kiosku, lub tez
: zyski, jesli po zapoznaniu sie z wersja sieciowa kupia wersje papierowa.
: W przypadku 2. mamy do czynienia z oczywista forma reklamy.
: Oczywiste jest, ze publikacja gazety w sieci nie ma na celu wkladu
: redakcji w rozwoj sieci, gdyz wtedy bylaby zasadna (to jest uwaga
: na temat anunymous ftp, WWW, i temu podobnych przedsiewziec sluzacych
: rozwojowi sieci).

: Sam umieszczam w Gopherze elektroniczna wersje "Gazety Uniwersyteckiej"
: Uniwersytetu Slaskiego. Mam czysta sytuacje, bo to NASZA gazeta.
: Ale redakcja jest zainteresowana publikacja elektroniczna, gdyz
: w ten sposob informacje o Uniwersytecie zyskuja szerszy zasieg, niz
: teren lokalny.

Tak, ale czy "Gazeta Uniwersytecka" jest przedsiewzieciem komercyjnym?

Jesli ktos ma jakies watpliwosci co do sytuacji, to prosze sobie przeczytac
cennik NASK. Zwykly szary obywatel nie zwiazany z instytucja podlaczona do
Internetu musi zaplacic 2,5 mln zl/mies za konto dial up. Ten sam obywatel
funduje z placonych przez siebie podatkow Internet szkolom wyzszym i
instytucjom badawczym. Czy maja one prawo udostepniac Internet trzecim
instytucjom? Zwlaszcza komercyjnym?

Co do zasobow informacyjnych Internetu: wiekszosc z nich stanowia
informacje rozpowszechniane nieodplatnie lub oprogramowanie
shareware/public domain. Za mozliwosc opublikowania tych informacji nie
trzeba placic, z wiekszosci z nich nie plyna pieniezne korzysci. Stad nie
ma obawy o "wyczyszczenie" Internetu z zasobow.

Maciej Otreba

                       | Maciej Otreba           / E-MAIL:                 |
                       | 87-116 Torun, POLAND  /                           |
                       | Dzialowskiego 4/4    / motreba_at_boa.uni.torun.pl   |
                       | phone +48-56-485645 /  			   |