Re: KiB o Internecie

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl)
Data: Tue 13 Dec 1994 - 10:49:44 MET

lbs_at_phys.ufl.edu wrote:

> Sa publikacje w USA, ktore udostepniaja czesc swoich
> artykulow, ale robia to z wlasnych, komercyjnych
> serwerow. Co stoi na przeszkodzie, zeby GW rozprowadzala
> swoje materialy z wlasnego serwera? TVP ma wlasny
> serwer. Dlaczego nie GW?

> Analogia do tablic reklamowych przy drogach jest oczywista.

i przywolal fragment LAP, w ktorym jest mowa o tych problemach.

W sporze Lech-Jarek opowiadam sie po stronie Lecha, mimo, ze
najchetniej jako Internauta widzialbym caly swiat w sieci.

Dowiedzielismy sie od Andrzeja Gorbiela, ze Gazeta nie ma zadnego
interesu, by publikowac sie w sieci. Od Jarka Strzalkowskiego wiemy,
ze redakcje az sie prosza, by ich teksty publikowac w sieci.
Postawmy zatem pytanie, dlaczego? Jesli redakcje nie sa zainteresowane,
a chca, to znaczy, ze:
1. albo ludzie majacy dostep do sieci chca czytac przez siec gazete
2. albo ludzie nie chca, bo nie wiedza, i trzeba im dac znac, ze jest
   cos takiego, jak gazeta.
W przypadku 1. mamy do czynienia z sytuacja, gdy umieszczenie tekstu
w sieci przynosi straty, gdy ludzie potem nie pojda do kiosku, lub tez
zyski, jesli po zapoznaniu sie z wersja sieciowa kupia wersje papierowa.
W przypadku 2. mamy do czynienia z oczywista forma reklamy.
Oczywiste jest, ze publikacja gazety w sieci nie ma na celu wkladu
redakcji w rozwoj sieci, gdyz wtedy bylaby zasadna (to jest uwaga
na temat anunymous ftp, WWW, i temu podobnych przedsiewziec sluzacych
rozwojowi sieci).

Sam umieszczam w Gopherze elektroniczna wersje "Gazety Uniwersyteckiej"
Uniwersytetu Slaskiego. Mam czysta sytuacje, bo to NASZA gazeta.
Ale redakcja jest zainteresowana publikacja elektroniczna, gdyz
w ten sposob informacje o Uniwersytecie zyskuja szerszy zasieg, niz
teren lokalny.

Prosilbym, aby mi nie wmawiac, ze polska firma komercyjna prowadzi dzialalnosc
chcrytatywna. Sytuacja w Stanach, o ktorej pisze Lech Borkowski,
jest zdecydowanie zdrowsza. Nie zapominajmy, ze tam, by zostac
internetowym wydawca, wystarczy wykupic za kilkanascie dolarow
dostep do sieci. Reszte zalatwia Windows z Wingopherem lub Linux
z httpd. To naprawde niewiele kosztuje.

Maciek Uhlig

Maciej UHLIG, Computer Center, Silesian University
                          Uniwersytecka 4 St., 40-007 KATOWICE, POLAND
Internet: muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl Voice: +48 (32) 588211 (1768)
                                         Fax: +48 (32) 596847
***** Imagine all the people sharing all the world (John Lennon) *****