Re: LAP - STAN AKTUALNY

Autor: Krzysztof Mlynarski (krzysio_at_hebe.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 06 Dec 1994 - 19:18:30 MET

Maciek Uhlig wrote:

> II. Zapewnienie bezpiecznej pracy sieci.
>
> 1. Utworzenie polskiego odpowiednika CERT (Computer Emergency
> Response Team).
>
> Polski odpowiednik Computer Emergency Response Team nie istnieje.
> Rafal Maszkowski korespondowal na ten temat z organizacja
> certopodobna w Wielkiej Brytanii. Ostatecznie pertraktacje zakonczyly
> sie oswiadczeniem, ze zorganizowaniem polskiego odpowiednika CERT
> zajmie sie NASK, a w szczegolnosci Profesor Daniel J. Bem. Rafal
> Maszkowski co pewien czas usiluje skontaktowac sie z Profesorem Bemem
> - bez rezultatu.

Coz... jezeli NASK nie chce z jakiegos powodu brac w tym udzialu,
to sadze, ze mamy w sieci dosc ludzi znajacych problem, aby sie tym
zajac.

> Rafal jest kandydatem do pracy w CERT - deklaruje
> osobiste zaangazowanie w liczbie kilku godzin tygodniowo.
> Istnieja jednak pewne zalazki osrodka zajmujacego sie bezpieczenstwem
> sieci. Szymon Sokol prowadzi liste security_at_uci.agh.edu.pl,
> poswiecona temu tematowi.

Wlasnie konfiguruje u nas serwer HTTP, na ktorym mam zamiar stale
udostepniac materialy na temat Network/Unix Security. Jezeli bede
posiadal dostatecznie duzo wolnego czasu, to bede staral sie wiekszosc
dokumentow tlumaczyc lub chociaz streszczac w jezyku polskim.

> Jest zatem w polskiej sieci pare osob, znajacych sie dobrze na
> problemie bezpieczenstwa sieci. Jest on z oczywistych wzgledow (np.
> wymagania zagranicznych dostawcow, ewidentne bledy w eksploatowanych
> systemach) niezwykle wazny.

Zgadzam sie z tym stwierdzeniem, tym bardziej, ze sam moglem odczuc
problem konfigurujac IRIX'a (Unix SysV.4 firmy Silicon Graphics)
praktycznie od poczatku. Niestety producenci maja to do siebie, ze
sprzedaja raczej dosc "nieszczelne" systemy i dopiero wiele godzin pracy
administratora jest w stanie doprowadzic system do jakiego-takiego stanu
bezpieczenstwa pracy. Z tego co sie orientuje, Koledzy administrujacy na
innych niz SGI maszynach maja podobne problemy (sam zetknalem sie z
takimi problemami na SUN'ach (SUN/OS), DEC'ach (Ultrix). Podobne
problemy wystepuja takze pod kolejnymi wersjami Luinux'a.

                                        Laczac pozdrowienia,
                                             -Krzysio

| E-mail:                                         IRC:               |
| krzysio_at_hebe.umcs.lublin.pl                         Krzysio        |
| krzysio_at_eleet.mimuw.edu.pl                                         |
| krzysio_at_laplace.informatics.sunysb.edu          Radio:             |
| root_at_hebe.umcs.lublin.pl                            SQ5ASM         |
| root_at_cool.umcs.lublin.pl                                           |
|     "You can't kill ... what was killed before ..."                |
|                                     - unknown vampire              |