Re: Standard WWW i my.

Autor: Szymon Sokol (szymon_at_uci.agh.edu.pl)
Data: Fri 25 Nov 1994 - 17:04:48 MET

Operator planp (arcinfo) (root_at_planp.arch.pwr.wroc.pl) wrote:
: Mam bardzo powazna mysl:
: trzeba by, przynajmniej wsrod nas, wprowadzic jakis standard
: podawania odsylaczy do wszelakich serwerow: ftp, www, gopher ...

: Dlatego proponuje przyjac standard zachodni, mosaicowy:

: na przyklad gopher
: gopher://sun1000.ci.pwr.wroc.pl/

: na przyklad mosaic
: http://www.ci.pwr.wroc.pl/

: na przyklad ftp (zbiorek z netscape pod windows)
: ftp://ftp.arch.pwr.wroc.pl/home/ftp/www/nscape09.zip

: Moze nie upieralbym sie tak bardzo, ale uzywam programu NetScape, kto-
: ry automatycznie wykrywa takie ciagi liter, jak podalem wyzej, i
: tworzy z nich odsylacze. Moge wiec kliknac raz i mam: albo to
: gophera, albo html, albo sciagniety zbiorek z ftp.

Te jak to ladnie okresliles "ciagi znakow" to wlasnie SA odsylacze, a nie
"NetScape tworzy odsylacze". I one maja fachowa nazwe: URL = Uniform
Resource Locator. I nie jest to zaden "standard mosaicowy", tylko
"draft standard" IETF. I http://www.ci.pwr.wroc.pl/ to nie jest "na przyklad
mosaic", tylko WWW, a dokladnie HTTP (slowo wyjasnienia: ja przez WWW
rozumiem WSZYSTKO, do czego prowadzi jakis URL, wiec HTTP, Gopher i FTP
sa to podzbiory WWW; ale dosc czesto uzywa sie terminu WWW w waskim znaczeniu
tzn. WWW=HTTP+HTML).
A w ogole, wywazyles wlasnie otwarte drzwi, bo URLi uzywa m.in. Rafal
Maszkowski w liscie Polskich Zasobow Sieciowych, i chyba juz wszyscy sie
do tego powoli przyzwyczajaja... Tylko zawsze znajdzie sie ktos, kto
zapyta: "A czemu, jak ja pisze: ftp ftp://ftp.arch.pwr.wroc.pl/home/ftp/ to
mi wyskakuje 'Host unknown'...?" i trzeba bedzie tlumaczyc, ze klienty FTP
w odroznieniu od klientow WWW (takich jak Netscape, Mosaic czy Lynx) nie
rozpoznaja URLi... :-(

--
                        Szymon Sokol -- Network Manager
U     U M     M M     M University of Mining and Metallurgy, Computer Center