Re: Oprogramowanie dla Internetu

Autor: Wojciech Myszka (W.Myszka_at_immt.pwr.wroc.pl)
Data: Fri 13 May 1994 - 08:31:18 MET DST

Jaroslaw Rafa zadal bardzo wiele istotnych dla kazdego (tak zaawansowanego
jak i poczatkujacego) uzytkownika sieci. Postawil tez dosyc ostre
ograniczenia.

Nie chce dyskutowac z ,,zarzutami'' stawianymi roznym programom, nie
wszystkie znam i jest to tez troche kwestia gustu :-)

Kolejny ,,disclaimer'': lokalizacje roznych zasobow bede podawal z pamieci -
bo pisze w domu.

Badzmy szczerzy przyjemna i efektywna praca sieciowa wymaga:
- dobrej (szybkiej) linii laczacej ze ,,swiatem''
- srodowiska wieloprogramowego (co najmniej wielozadaniowego)
- dobrego oprogramowania

Poniewaz pierwszy problem nie leze w zakresie wplywow normalnego uzytkownika
sieci - zostaje oprogramowanie.

Zanim podam pare, interesujacych jak mi sie wydaje, przykladow oprogramowania
moge zalecic, jako lekture obowiazkowa, czytanie FAQ grup newsowych
comp.protocols.tcp-ip.ibmpc
comp.protocols.nfs
Obie zawieraja omowienia oprogramowania PD/SW i komercyjnego

Ci, ktorzy nie maja dostepu do newsow, albo cierpliwosci, zeby je czytac,
moga siegnac gopherem do komputera ldhpux.immt.pwr.wroc.pl i tam znalezc
pozycje (w glownym menu) Frequently Asked Questions - zawiera ona to co
dotarlo w ostatnim czasie newsami do Wroclawia i jest ona dwa razy dziennie
aktualizowana. Zwolennicy WWW moga siegnac na komputer www.ict.pwr.wroc.pl
i tam gdzies znalezc (Sprocket home page) odpowiednik ale hypertekstowy.

Cecha artykulow newsowych jest to ze ,,znikaja'' po pewnym czasie - niezbyt
aktualne (zazwyczaj) wersje obu faq-ow mozna znalezc na wzmiankowanym juz
gopherze ldhpux idac w strone ,,rozne informacje i zbiory'' i nastepnie
,,rozne informacje zwiazane z internetem''

siegajac gopherem do nic.switch.ch mozna gdzies odnalezc pozycje pozwalajaca
FAQ przeszukiwac wg slow kluczowych.

Najaktualniejsze wersje FAQ
http://dri.cornell.edu/pub/davis/Internaut1/current.html <-Zwlaszcza to POLECAM
ftp://ftp.york.ac.uk/pub/pc/pc-nfs/FAQ/pcnfs.FAQ

Tyle o zrodlach informacji, przechodzac zas do meritum:

Pojawia sie najprawdopodobniej odpowiedzi zalecajace MS-Windows + winsock.dll
+ WinQVT/Net:
,,Windows v3.1 application that supports FTP client and server (not fully
graphical; commands are entered at the bottom of the window), telnet (up to
15 simultaneous sessions), mail (SMTP and POP3), NNTP (up to 30 newsgroups)
and lpr.''

Pojawia sie glosy mowiace, ze spelnajac sensowne, minimalne wymagania dla
Windows (386+, 4MB RAM, 100M HD) mozna sobie na PC zainstalowac Linux-a.

Mozna poszukac jakiegos zestawu komercyjnego oprogramowania sieciowego
- one wszystkie, szybciej lub wolniej, ida w strone Windows.

Mozna wreszczie, pozostajac przy oprogramowaniu Shareware/PD i godzac sie z
jego ulomnosciami szukac aplikacji najlepiej spelniajacych wymagania:

gopher
 w naszym laboratorium ,,poniewiera sie'' wersja gophera bardzo bliska temu
 Unixowemu, i chyba dalo sie tak ja skonfigurowac by wyswietlala obrazki,
 (moze uda sie ja odnalezc w wersji ,,dystrybucyjnej'')

 HGopher (wymaga Windows i chyba moze byc tak skonfigurowany by wyswietlac
 obrazki, odtwarzac dzwieki, itd)

WWW
 dotarlismy do DOSowej wersji Lynxa (beta test), nie wiem czy udalo sie ja
 tak skonfigurowac by wyswietlala obrazki - ale w ,,princypie'' to sie da
 (ldhpux: /pub/lynx/...) moze zastapic gophera (ale nie gophera+)

 Pod Windowsami Mosaic i Cello - tez gdzies sie znajda na ldhpux

Poczta
 PCEudora (ale Windows...)
 POPMail-PC najnowsza wersja to chyba 3.1
 PC-Pine v3.84 (ale wymaga zainstalowania innego niz popd serwera na
 komputerze, z ktorego czytamy poczte)

News
 FTPNuz (ale chyba jest tylko w wersji wymagajacej stacka pc/tcp z ftp
 software)
 DOS Trumpet
 Windows Trumpet

telnet
 NCSA telnet
 Kermit
 CUTCP telnet (ftp-ns.rutgers.edu, cd /pub/msdos/cutcp/current)

NFS
 serwer na PC to ciagle tylko SOSS, ale pojawily sie (ja wiem o dwu)
 implementacje shareware klienta

Wiekszosci tych programow nie uzywalem...

No i jest wreszcie KA9Q (net)
Co to jest KA9Q? trudno odpowiedziec... Jest on jeszcze znany pod nazwa NOS
(Network Operating System) i to jest chyba najlepsze okreslenie. Zostal
wymyslony i opracowany dla potrzeb packet radio przez Phila Karn, KA9Q (to
jest jego krotkofalarski ,,pseudonim'')

Co moze:
,,KA9Q can route TCP/IP packets over X.25, Ethernet, LocalTalk (with a
special version), and serial lines (via SLIP/CSLIP/PPP) as well as
handling telnet, mail, and ftp (client and server). It supports
connection to 56 Kbps leased lines via a CSU/DSU and an SCC card, and
supports up to 4 serial ports per machine.''

Zaczal zyc wlasnym zyciem (rozpowszechniany ze zrodlami) i zostal tak
udoskonalony, ze moze byc serwerem gophera, lpd...

Daje cos w rodzaju ,,wielozadaniowosci'', ale tylko dla tego co zostalo w
niego wbudowane... Mozna otworzyc kilka sesji (telnet, ftp, ping, traceroute)
i rownoczesnie przyjmowac i wysylac poczte (gorzej z jej czytaniem...)

Co wybrac? Czekam na sugestuie...

Pozdrowienia
Wojtek

PS Przepraszam jezeli zamacilem...

--
Wojciech A. Myszka                         myszka_at_ldhpux.immt.pwr.wroc.pl
Technical University of Wroclaw, Institute of Material Science