Re: Oprogramowanie dla Internetu

Autor: Szymon Sokol (szymon_at_uci.agh.edu.pl)
Data: Fri 13 May 1994 - 11:13:03 MET DST

>poszukuje innego oprogramowania Internetowego na PC niz to co mam. A mam
>rzeczy nastepujace:
> NCSA Telnet
> CUTCP, ale niekompletny, i kazdy program z innej wersji - moze ktos wie
> skad mozna sciagnac kompletny CUTCP ?

ftp.uci.agh.edu.pl:/pub/msdos/network/cutcp-s.zip. To jest komplet, zrodla
w BC 3.1 i binaria. Wersja aktualna tzn. Rutgers.

> PC Gopher III (ten z boombox-a) - czy ktos wie moze czy istnieje lepszy
> klient gopherowy na PC? Ten ma dosc ubogie mozliwosci, np. nie
> mozna ogladac obrazkow na ekranie, ciagnie je jako pliki binarne.
> Nie mozna tez polaczyc sie od razu z wybranym serwerem tylko
> trzeba startowac od domyslnego itp.

Najlepiej zapomniec o Gopherze i uzywac WWW - klient WWW by default musi
obslugiwac Gophera. Patrz nizej.

>To byloby z grubsza tyle. Czy ktos moze mi polecic jakies inne programy?
>Oczywiscie maja to byc rzeczy chodzace pod packet driverem i najchetniej nie
>pod Windows (no chyba ze cos jest tylko pod Windows - tak chyba jest z WWW ?

Nie, sa dostepne browsery WWW pod DOS - wiem o DOSowej wersji Lynxa

>Kolejne pytanie: czy istnieje (a jezeli tak, to czy jest do sciagniecia, czy
>tez np. sa tylko takie komercyjne :-() pakiet oprogramowania internetowego
>zawierajacy _wspolne_rezydentne_jadro_TCP/IP_ z ktorego korzystalyby
>wszystkie uslugi? Chodzi mi o to, abym np. mogl zrobic sobie wyjscie do
>shella DOS-owskiego z gophera i w tym shellu wywolac finger, albo cos
>podobnego. W pakietach takich jak np. NCSA Telnet czy CUTCP kazdy program ma
>wbudowany wlasny kernel TCP/IP.
Istnieje kilka takich kerneli - podobno najlepsze sa komercyjne: PC/TCP
i Wollongong; ale jest tez Trumpet TCP i WATTCP - oba PD.

>I jescze jedno pytanie: moze ktos mi przystepnie wytlumaczy co to wlasciwie
>jest KA9Q? Zawsze wydawalo mi sie, ze jest to program ktory pozwala zrobic z
>PC router, ale ostatnio pojawiaja sie na roznych listach postingi, z ktorych
>wynika, ze ludzie uzywaja tego niemalze do wszystkiego: w BBS-ach jako
>bramki, do packet radio, ktos ponoc uzywal tego do ftp (?) itd. Wytlumaczcie
>mi prosze, co to za takie cudo, ktore wszystko moze?

Ano wlasnie takie cudo ;-) Akurat jako router to to nie jest nadzwyczajne,
zwlaszcza w konfiguracji Ethernet-Ethernet; lepszy jest PC Route. Ale KA9Q
(nazwa pochodzi od radioamatorskiego kodu autora) byl zrobiony z mysla
o uzytkownikach packet radio, i implementuje prawie wszystkie uslugi sieciowe:
Telnet, FTP, SMTP, NNTP... Tylko nie jest zbyt przyjazny; zreszta, co kto lubi.
                                              Szymon Sokol