Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Print serwer problemy

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Print serwer problemy
From: Eneuel Leszek Ciszewski <Zapraszam@do.czytania.fontem.Lucida.Console>
Date: Sat, 4 Nov 2023 03:16:53 +0100

W dniu 3 lis 2023 o 15:08, Adam pisze:

> Ale co to ma do rzeczy?
> Maska definiuje tylko ilość oadresów do wykorzystania, a nie pulę adresową.

Maska definiuje liczbę bitów identyfikatora sieci? (przykrywa bity
sieci?) Mnie to człowiek wytłumaczył przed laty trzema słowami. Od
tamtej pory (~30 lat) rzadki miałem z tej nauki zysk, ale jednak. :)

> Adresację 10.x możesz położyć zarówno w dawnej klasie A jak i w C albo
> maskę dać dowolnie inaczej.

Podałem model i soft APka.

> Nie wiem, o jakim Dunaju piszesz, ale dziwią mnie restarty.

~Przed dobą -- trzy restarty APka, bo były trzy zawieszenia
wywołana właśnie zmianą maski i adresu tworzonej sieci. Nie
znam powodu, ale trzy razy zawiesił się. Za każdym razem to
samo przeżywałem -- co wówczas, gdy konieczny będzie reset?
Nie mam ani bakapu ustawień, ani nawet czym podpiąć się po
resecie. Co wówczas, gdy zawieszę balkonową hybrydę -- zimno,
niewygodnie...

Bakapy konfiguracji mogę zrobić, mogę zabrać lapka do podłączenia
via ethernet po ewentualnym resecie itd. -- ale to trochę czasu
zabiera a zysk z tego żaden...

> Jak ja mam gdzieś zrobić restart po kilku miesiącach uptime, to twierdzę,
> że restarty są "co chwilę". A mam urządzenia, które mają uptime po kilka
> lat.

Tenda na Pogodnej jest bezobsługowa. (ma ~10 lat)

Do Tendy na Krętej zaglądam często -- zwykle uruchamiam bądź
wyłączam 2.4GHz w związku z drukowaniem. Teraz na stałe podpiąłem
ojca telefon (6.6.6.8/24 -- może jednak nie jestem za stary) ale
poza tym raczej rzadko tam zaglądam.

Balkonowe hybrydy... Te trzeba restartować kilka razy na dobę; raz
za razem coś przestawię, by szło szybciej bądź stabilniej... Poza zwyczajnymi ustawkami tam jest kilka ciekawostek typu odległość
pomiędzy APkami czy indoor. Właśnie teraz najlepsze efekty są na
Indoor. (ale różnie bywa) Apki jakby pracują wewnątrz -- nie na
balkonach. Droga przez mękę, ale nie mam pomysłu -- najlepsza
byłaby hybryda taka jak ta:

https://www.dmtrade.pl/p24288,router-lte-cudy-lt500-od.html?gclid=Cj0KCQjwtJKqBhCaARIsAN_yS_lM_EaPO1M8FhZopDydm5xy6ABLGFmZCih8kfStggyZlr-X-JxxlngaAsbyEALw_wcB

  4G LTE WiFi 300Mbps SIM WAN N300 IP65 POE Cudy LT400-Outdoor

    Właśnie Dunaj (ISP) ma problem... Zwykle nocą łączy morsem. ;)
    (kilkadziesiąt sekund jest łączność, później nie ma przez kilka
    czy kilkanaście sekund i tak przez parę godzin...)

To niewiele kosztuje, ale jest słabe. Trzeba szybszego LTE i szybszego
WiFi, i szybszego ethernetu. Dunaj jest słabym ISP. Twierdzi, że jest
OK, że wina leży po stronie starego systemu (ojciec miał wówczas WXP)
i że u niego/Dunaj jest OK! Problem w tym, że ojca komputer można było
odczepić mechanicznie (jest na ethernecie) bez rezygnacji z problemu...
Teraz ojciec ma Q4OS i nie ma problemów. ;) Czyli ojciec może uważać,
że jednak Dunaj miał rację. ;)

W istocie łączność jest raz za razem tracona nadal. Tenda z 5GHz
nie tolerowała takich skoków, dlatego dałem po drodze TPlinka.
Rzecz jasna cudów nie osiągam, ale TPlinka mi nie żal -- przy
okazji podczepiłem TV pod ów ,,bezpiecznik''...

Dunaj dał rozpadającą się złączkę RJ45 -- klejoną przeźroczystą taśmą...

-=-

Kiedyś i u mnie wszystko pracowało miesiącami bez restartów, ale teraz
balkonowe hybrydy (zwłaszcza pod obciążeniem) szybko zawieszają się
a deszcz bardzo szybko je gasi... W piękną pogodę, gdy brak liści na drzewach -- nieźle, ale deszcz, śnieg, liście, ściąganie gigabajtów...
Zapytałem kiedyś na grupie o możliwe przyczyny...

Długotrwałe ściąganie gigabajtów == proszenie o zwiechę. :)

-=-

Nie wiem, dlaczego APek zawiesza się w efekcie zmiany maski i adresu.
Wczoraj zawiesił się z tego powody 3 razy -- choć stabilnie pracuje
wiele lat. Sam z siebie zawiesza się rzadko, ale ze 4 lata temu
zawiesił się akurat tak, że sporo (filmy z padającego Asusa Maxa)
straciłem, bo restart trwał zbyt długo... Filmy wartości nie miały...

-=-

Nie wiem, dlaczego APek nie zezwala na ustawienie 6.x.x.x/24 -- podałem
model i soft. Pozwala na 6.x.x.x/8 -- ale tu też słodko nie jest. Nadto
takie cosie (osiem bitów na sieć) nie podoba się mi. Nie dlatego, że za
mało na sieć, ale z innego powodu. 6.x.x.x z maską inną niż 250.0.0.0 najwyraźniej nie jest możliwe w tym sofcie. Tylko ten jeden APek taki mam. (razem mam: 2 APki TPlinka; 1 APCek TPlinka; 2 balkonowe APCki
TPlinka; 2 APCki Tendy -- tylko jedna Tenda taka jest)

Teraz mam tam maskę 255.0.0.0 -- pamiętam, że przed laty miałem z tym
jakiś problem, dlatego zostało 192.6.4.1/24 czyli 255.255.255.0.

-=-

Zdziwiłeś się zafiksowaniem, więc uczciwie dodałem, że z inną maską
można dać coś innego niż 192 na początku. Ale ta inna maska tak
sobie mi odpowiada z różnych powodów a przed laty w ogóle nie
mogła być brama pod uwagę...

--