Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk do NAS'a bez RAID- SMR?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk do NAS'a bez RAID- SMR?
From: ptoki <sczygiel@gmail.com>
Date: Sun, 23 Jan 2022 19:11:54 -0800 (PST)
niedziela, 23 stycznia 2022 o 03:50:45 UTC-6 Irokez napisał(a):
> Witam
>
> Pada mi drugi dysk WD Red 6TB WD60EFRX po 4 latach pracy (pierwszy po 2
> zaraz po gwarancji, ale cóż ja głupi myślałem, że jak 14 z 14 dysków WD
> Black padło to RED nie skona także w 4 lata?).

Cos masz slabe te statsy. Ty sobie sprawdz czy te dyski nie maja jakos
specjalnie ciezko u ciebie.
Jak to multimedia nas to raczej nie masz duzych obciazen a mimo to ci padaja.
Moze masz je ustawione ze co chwila zasypiaja i sie budza? Albo cos w podobny
desen?
Szczegolnie ze WD to raczej po lepszej stronie kreski sa.

> Wcześniejszy wymieniłem na HGST Helium 8TB z obudowy WD Elements, ale
> teraz mam informację że pakują tam już badziewne własne SMR'ry zamiast
> Hitachi i skończyło się rumakowanie.

Nie wszystko teraz jest smr ale niestety sporo i trzeba byc uwaznym przy
zakupie.

> A więc dyski nie pracują w RAID, jest to domowy serwer multimediów,
> gdzie na tym 8TB jest pełno filmów, a na drugim który kona backupy zdjęć
> i dokumentów (1 z 3 miejsc gdzie są dane) i sumarycznie mam tam poniżej
> 1TB danych.

Kona?
Znaczy sie masz 197 w smarcie? To nie koniecznie oznaka konania.

> Jak wstawię taki SMR Toshiby czy Seagate 4-5TB odczuję to jakoś?
> Nie chcę płacić ponad 1000 zeta za Helowe HGST 10TB gdzie zajmę 1/10
> powierzchni.

SMR ma problem jak naraz duzo nadpisujesz. Wtedy on wewnetrznie musi nieco
poprzestawiac dane.
Jak w raidzie zaczyna sie przebudowa to czasem wewnetrzne realokacje/rezapisy
trwaja tak dlugo ze kontroler mysli ze dysk umarl.
To pewnie bedzie sukcesywnie adresowane w kontrolerach.
Ale to tez powoduje ze te dane sa gesciej upakowane i latwiej je utracic (moja
opinia).

> O ile rozumiem problem SMR jest tylko przy RAID, odbudowa takich 8TB SMR
> zajmuje miesiąc zamiast kilkunastu godzin.

Nie zawsze. Moze byc tak ze i byle kopiowanie filmu na dysk zamiast leciec z
predkoscia standardowa poleci np 5MB/sek.
Tak jak popsuta karta sd.

> Pozdrawiam
>
> PS. te na aledrogo "nowe" Seagate Enterprice Capacity za niewielkie
> pieniądze to dobrze rozumiem że to wyczyszczony smart ze starych dysków?

Kup sie przekonasz. Ja tego nie sprzedaje wiec ci nie powiem co im robia przy
odswierzaniu.
Jak sie sprzedawca chwali jakims certyfikatem to sprawdz czy da sie po numerze
seryjnym sprawdzic czy cert prawdziwy.

I do sedna:
Nie wiesz co kupic?
Kup najtanszy akceptowalny. Robisz backupy to jak padnie to kupisz nastepny.
WD, Toshiba to u mnie standard. Zyja, czasem podnosi im sie 197 ale po masażu
przechodzi.