W dniu 2021-05-21 o 16:06, Eneuel pisze:
Tomaszek
: "wysmażyłem" na 2 strony
Sporo... ;) Dasz tu kopię?
: ADATA 128GB SP920 i działa sobie
: już 3 lata (TBW ok. 4TB)
Trochę więcej niż nic...
Proszę bardzo. No powiedzmy, że wyszło tego strona i trochę:) Zgłoszenie
reklamacyjne jeszcze nie poszło, więc wszelkie sugestie zmian mile widziane:
==
Dysk SSD Adata SU900 - opis usterki
Opis usterki: Dysk w losowych (jak się wydaje) momentach znika z systemu
(zarówno z menadżera zadań jak i menadżera urządzeń) lub nie jest
widoczny podczas uruchamiania komputera (wtedy naturalnie system się nie
załaduje) Po twardym resecie jest szansa (nie dzieje się to za każdym
razem),że pojawi się ponownie i wtedy system uda się załadować.
Występowanie tych objawów nie ma związku z odczytem lub zapisem danych -
dzieje się to zarówno gdy dysk nic nie zapisuje lub odczytuje, jak i gdy
jest intensywnie używany. Można odnieść wrażenie, że ma to charakter
losowy. W wyniku tych zdarzeń nie zostały utracone żadne dane, po
ponownym udanym włączeniu się dane są na swoim miejscu. Odczyt SMART za
pomocą oficjalnego programu producenta (ADATA SSD Toolbox) jak i innego
programu (w tym przypadku użyty został Crystal Disk Info) nie wykazuje
żadnego śladu po takowym zdarzeniu. Odczyty są identyczne w obydwu
programach. TBW na poziomie trochę ponad 3TB, więc do osiągnięcia progu
gwarancyjnego jeszcze daleko. Dysk od pierwszego włączenia korzysta z
mechanizmu TRIM wbudowanego w system Windows. Jego włączenie potwierdza
ADATA SSD Toolbox.
Zanim zdecydowałem się skorzystać z przysługującej mi gwarancji na
produkt, wykonałem następujące czynności (które jak mniemam wykluczają
problem z innym komponentem komputera) i po wykonaniu tych czynności
problem NIE ustąpił:
- sprawdzone, wyczyszczone alkoholem izopropylowym oraz ostatecznie
wymienione przewody do transmisji danych pomiędzy dyskiem a płytą główną
- testy stabilności pamięci RAM i testy obciążeniowe procesora, testy
wypadły pomyślnie
- dysk był podłączany do różnych portów SATA oraz do różnych linii zasilania
- podmieniony został zasilacz na inny
- dysk został podłączony do innego komputera
Po wykonaniu powyższych czynności i braku pozytywnego efektu, cała
zawartość dysku została przeniesiona na inny nośnik (dysk HDD 3.5 cala o
podobnej pojemności) bez dokonywania jakichkolwiek zmian (tzw. obraz
dysku) aby wykluczyć problemy programowe, błędy w samym systemie
operacyjnym itp. Migracja zakończyła się pomyślnie (aczkolwiek dopiero
po dwóch próbach, gdyż dysk ADATA dwukrotnie zniknął podczas kopiowania)
Na przeniesionym nośniku ani razu nie wystąpiła sytuacja z zanikiem
dysku podczas pracy. Przeniesiony nośnik z powodzeniem pracuje bez
żadnych problemów, choć oczywiście wolniej bo mowa o nośniku HDD, a nie
SSD. Przeniesiony system i dysk pracują na tym samym porcie SATA, tym
samym przewodzie do transmisji danych oraz tej samej linii zasilającej
co pracował dysk ADATA i problemy nie występują.
===
--
t0maszek
|