Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Postrzeganie barw

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Postrzeganie barw
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 29 May 2020 18:32:42 +0200

"Paweł Pawłowicz" 5ed1173b$0$17345$65785112@news.neostrada.pl

Na początku zaś tej drogi stoi nadzorca blokujący geny -- komórka może
mieć cały komplet genów (lub nawet dwa komplety) lecz niekoniecznie ;)
każda komórka rozmnoży się do całego organizmu.

https://docplayer.pl/4621449-Slowa-kluczowe-symulacje-monte-carlo-genom-antagonizm-plciowy-chromosomy-plciowe.html

 Żeby uniknąć fatalnego w skutkach
 efektu ,,dawki" w genomie kobiety dochodzi do wyciszenia jednego chromosomu X
[1].

I odnośnik do publikacji z 1961 roku.

Niemal cała (może nawet cała) moja wiedza o genetyce pochodzi
z ub. wieku, ale nie sądzę, by była aż tak słaba w zestawieniu
z Twoją w sprawie wybierania/eliminowania genów.

Genetyczna epoka kamienia łupanego.

Z tego, co pamiętam, 8% mężczyzn to daltoniści.

Ponoć 8% daltonistów i 0.5% daltonistek

Gdyby było tak, jak napisałeś, ile procent kobiet byłoby daltonistkami?

Nie wiem, bo nie umiem tego policzyć, choć niby to proste
obliczenia. Dziś nawet nie umiałem szybko policzyć, ile
~miałem zapłacić za soki w Biedronce, licząc 149 groszy za litr.

Na pewno kobiet mniej niż mężczyzn, ale trzeba znać zasady
wybierania genu czy allelu.

A ile jest?

Ponoć 0.5%.

-=-

Ogólnie chyba zgodzisz się z tym, że nie każdy allel ,,wyprodukuje''
finalne białko, więc jest jakiś sprytny sposób kontroli i eliminacji
czy składania...

Chromosom_X jest dość obszerny -- co jeszcze koduje?
I czy to wszystko, co koduje Chromosom_X, przeciętna
(genetycznie zdrowa, poprawna) kobieta ma w nadmiarze?

Przytoczona publikacja ukazuje, co dzieje się, gdy jakiś
chromosom (21 chociażby) jest podwojony -- poważna choroba,
czasami bardzo wczesna śmierć.

-=-

Jeśli umiesz -- pokaż, jak z dwóch chromosomów_X powstanie 0.5%,
gdy z jednego chromosomu_X powstanie 8%. Może (naśladując Twój
sposób doboru genów, (czy raczej/może alleli)) wykażę Ci...

Jakieś geny są dominujące jakoś, jakieś są dominujące inaczej,
jakieś nie są dominujące itd... Po kilkudziesięciu latach aż
tak mocny w tym  nie jestem na żądanie a nie chcę popełnić
zbyt wielu głupich błędów czy nidomówień, które łatwo wziąć
za fatalne błędy obalające mnie profilaktycznie w całości...

-=-

Jak na kolorowego genetyka, słabo określiłeś kolor różowy:

   "Paweł Pawłowicz" 5ecd6a8c$0$17359$65785112@news.neostrada.pl

   > różowy to po prostu rozcieńczony czerwony (i tak właśnie wygląda).

Dla mnie różowy wygląda jak domieszka niebieskiego do czerwonego.
Być może dlatego, że z przekory bądź niechlujstwa niemal na wszystko,
co niewyraźnie przypominało czerwień, mówiłem ,,różowy'', przez co
zostałem w dzieciństwie nakarmiony wiedzą o kolorach i podświadomie
widzę w różowym -- domieszkę niebieskiego...

ZTCW orłem w rozpoznawaniu kolorów nie byłem u okulistów.

-=-

Chromosom_X jest dość obszerny -- co jeszcze koduje?
I czy to wszystko, co koduje chromosom_X, przeciętna
(genetycznie zdrowa, poprawna) kobieta ma w nadmiarze
względem mężczyzny?

--